Sökning: "lek; Self report"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden lek; Self report.
1. Barns motoriska utveckling i förskolan : En studie om förskollärares arbete i utomhusmiljöer och vid riskfylld lek
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Barns motoriska utveckling är en viktig del av arbetet i förskolan. I Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018, s. 9) står det att förskolans uppdrag är att utmana och främja barns motoriska utveckling och lärande i varierande miljöer. LÄS MER
2. "Det är en balansgång som ibland kan vara svår" : En kvalitativ undersökning om förskollärares syn på fri lek och undervisningsbegreppet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare ser på sammanflätningen mellan den fria leken och undervisning i förskolan samt hur de beskriver att de själva sammanflätar fri lek och undervisning i praktiken. Studiens teoretiska ramverk utgörs av den utvecklingspedagogiska teorin då den tar upp hur lek och undervisning sammanflätas utifrån barns intresse samt en vetenskaplig ansats i metoden som är socialkonstruktionism genom self-report. LÄS MER
3. Omvårdndsåtgärder för att förebygga och hantera sjukvårdsrädsla hos barn : en litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund Många barn besöker sjukvården varje år och det kan vara en plats som upplevs skrämmande. Medicinska moment som omfattar procedurer med kanyler är förekommande och en av de vanligaste källorna till smärta, ångest och rädsla. LÄS MER
4. Förskollärares verktyg för att främja barns språkutveckling i lek : En empirisk studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Leken är betydande för barns språkutveckling och barn lär sig främst genom meningsfulla och lekfulla sammanhang (Banerjee, Alsalman & Alqafari 2016, s. 300; Rajapaksha 2016, s. 15). Tidigare forskning visar att leken används på olika sätt beroende på hur förskollärare ser på leken som verktyg. LÄS MER
5. ”Ett verktyg med många möjligheter” : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till samt arbete med lärplattan i förskolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Digitala verktyg har sedan 1 juli 2019 skrivits in som en obligatorisk del i förskolan. Tidigare studier framhåller att pedagogers inställningar till digitala verktyg påverkar både om och hur verktygen implementeras i verksamheten. LÄS MER