Sökning: "lekmaterial"

Visar resultat 11 - 15 av 63 uppsatser innehållade ordet lekmaterial.

  1. 11. Bilar kan både flickor och pojkar leka med! : En studie om pedagogers förhållnings- och arbetssätt i genusarbete på förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Veronica Böhm; Tina Magnusson; [2020]
    Nyckelord :genus; genusarbete; förskola; könsroller; lek; pedagoger; arbetssätt; förhållningssätt;

    Sammanfattning : I denna studie behandlas begreppet genus med fokus på pedagogers arbets- och förhållningssätt vid bemötandet av barn i olika leksituationer. I studien redogörs det för hur pedagoger introducerar varierande lekmaterial. Studien lyfter även hur pedagoger bjuder in barn till varierade miljöer. LÄS MER

  2. 12. "Det har varit skönt att inte ha dessa himla bilarna" : En kvalitativ studie om de yngsta barnens val av lekmaterial

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Lisa Fogelström; Lina Ax; [2020]
    Nyckelord :förskola; småbarn; genus; lekmaterial; makt; positionering;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie där syftet är att utveckla kunskap om hur lekmaterial används på en småbarnsavdelning utifrån ett genusperspektiv. Studiens frågeställningar är: Vilket lekmaterial väljer flickor respektive pojkar? Hur använder flickor respektive pojkar lekmaterialet? Vilka uppfattningar har förskollärare om lekmaterial i den pedagogiska miljön? Studien utgår från den feministiska poststrukturalismens teoretiska begrepp makt och positionering. LÄS MER

  3. 13. Förskolan Skatan : en förstudie med syfte att utveckla utemiljön

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Jenny Hansen; [2020]
    Nyckelord :förskola; utemiljö; friyta; samutnyttjande;

    Sammanfattning : I denna uppsats görs en studie av utemiljön på förskolan Skatan i Bagarmossen, söder om Stockholm. En förståelse för hur utemiljön används och vilka behov verksamheten har är ett centralt fokus i studien. LÄS MER

  4. 14. ”This is röd, not pink...” : En kvalitativ studie med narrativ ansats om flerspråkigaförskolebarns kommunikation vid leksituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mia Söderlind; Josefin Eriksson; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; kommunikation; lek; lekmaterial.;

    Sammanfattning : I vår kvalitativa studie har vi undersökt hur flerspråkiga barn, utan gemensamt verbalt språk,kommunicerar vid leksituationer samt vilka lekmaterial som används i barnens kommunikation ileken. Studien bygger på den sociokulturella teorin om barns utveckling. LÄS MER

  5. 15. Genusperspektiv i förskolans inomhusmiljö : En studie om förskollärares förhållningssätt till genus i förskolans inomhusmiljö

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Forsman; Linnèa Hagström; [2019]
    Nyckelord :Gender perspective; Gender stereotyped norms; Gender system; Indoor Environment; Preschool teacher perspective; Förskollärarperspektiv; Genusperspektiv; Genussystem; Inomhusmiljö; Könsstereotypa normer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares förhållningssätt till genus och könsstereotypa normer, och hur detta förhållningssätt i sin tur påverkar utformningen av inomhusmiljön i förskolan. Studien utgår från en kvantitativ enkätundersökning, med en kvalitativ del där respondenterna gett egna kommentarer. LÄS MER