Sökning: "lekmaterial"
Visar resultat 6 - 10 av 63 uppsatser innehållade ordet lekmaterial.
6. Pedagogers och barns syn på fri lek -låtsaslek, roll-lek och fantasilek : En etnografisk studie i intervjuformat
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Titel: Pedagogers och barns syn på fri lek - låtsaslek, roll-lek och fantasilek. Författare: Kaspar Svedenman Denna studie bygger på intervjuer med pedagoger och barn på en förskola. Metoden jag har utgått från är en etnografisk intervjustudie som baseras på en kvalitativ undersökning. Den har skett inomhus på en förskola. LÄS MER
7. Lek på naturligt vis : ett gestaltningsförslag för en förskolegård baserat på teorin om affordances
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Svenska städer byggs allt tätare med motiveringen att uppnå den kompakta hållbara staden. En grupp som har litet inflytande över stadsplaneringsfrågor är barn vilket gör dem beroende av vuxna i utformningen av deras utemiljöer. En sådan miljö är förskolegården. LÄS MER
8. ”DET BLIR EN BLOMSTRING” : En kvalitativ studie om hur fritidslärare beaktar elevernas inflytande i inomhusmiljön
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Elevers delaktighet och inflytande måste fritidslärare beakta dels för att styrdokumenten säger att elever ska ha inflytande, dels för att fritidshemmets karaktär förväntas ge inflytande med många valmöjligheter för eleverna. Vårt syfte med denna studie är att ge ökad förståelse kring hur fritidslärare uppfattar och beaktar elevernas delaktighet och inflytande i utformningen av inomhusmiljön. LÄS MER
9. Den fria leken ur förskolepedagogers perspektiv : En tolkning av förskolepedagogers uppfattningar om deras roll i barnens fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att genom intervjuer tolka några förskolepedagogers uppfattningar kring den fria leken i förskolan och hur de uppfattar sin roll i den fria leken. Studien är kvalitativ och genomfördes med sex förskolepedagoger som arbetar på fyra olika kommunala förskolor i Sverige. LÄS MER
10. Den fysiska förskolemiljön ur ett genusperspektiv : En kvalitativ observations- och intervjustudie om genus i förhållande till den fysiska miljön i några förskolor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida den fysiska miljön i utvalda förskolor var könsneutral eller ej, samt om det fanns en genusmedveten planering, eller en eventuell önskan om en könsneutral miljö, vad gäller lekmaterial, inredning och möblering. Kvalitativa intervjuer gjordes med fem förskollärare samt observationer av respektive förskollärares fysiska förskolemiljö. LÄS MER