Sökning: "lekmaterial"

Visar resultat 16 - 20 av 63 uppsatser innehållade ordet lekmaterial.

  1. 16. "Det ska vara en bil här, hittar ingen bil". Möjligheter och tillgång till lek och utveckling i förskolans fysiska inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Blaxmo; Frida Rosander; [2019]
    Nyckelord :Förskola; inomhusmiljö; tillgänglighet; lekmaterial; barnperspektiv; pedagogperspektiv; leksaker; inflytande.;

    Sammanfattning : Den fysiska miljön på förskolan är en viktig faktor i barns lärande och utveckling. Det är därför viktigt hur miljön är utformad och vilket lekmaterial som finns tillgängligt för barnen. Om förskolemiljön inte är stimulerande utifrån barnens perspektiv kan de hämmas i sin lek, utveckling och sitt lärande. LÄS MER

  2. 17. Picknicklek och pärlplattor : En studie om sex förskollärares uppfattningar om barns lek i relation till förskolans fysiska miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ida Hedén; [2019]
    Nyckelord :Free play; physical environment; preschool; educational documentation; Fri lek; fysisk miljö; förskola; pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap och medvetenhet om förskollärarens användande av den fria leken i relation till förskolans fysiska miljö och barns lärande och utvecklingsprocesser. Detta område anser jag är av stor vikt att studera för att se förskollärarprofessionens bidragande faktor i den fria leken och den fysiska miljön på förskolan. LÄS MER

  3. 18. Lek som kompletterande inlärningsmetod i lågstadiets NO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alexandra Lindborg; [2018]
    Nyckelord :Dewey; f-3; Grundskola; Lek och lärande; Vygotskij; Naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att se i vilken utsträckning leken kan vara en metod för inlärning av de naturvetenskapliga ämnena och för elevernas begreppsförståelse. Det är en kvalitativ studie som genomfördes genom användning av semistrukturerade intervjuer av nio elever i en förstaklass i en grundskola belägen i en mindre kommun. LÄS MER

  4. 19. ”Nu klart. Kom Petra så leker vi” : En fallstudie kring det fysiska rummets roll i barns lek ochpedagogernas förhållningssätt till barns lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofie Jansson; Anni-Li Sörensen; [2018]
    Nyckelord :Barn; Förskola; Inre lekzon; Lek; Leksaker; Material; Miljö; Pedagoger; Transformering; Yttre lekzon.;

    Sammanfattning : Syftet med den här fallstudien är att undersöka vilken roll det fysiska materialet och den fysiskamiljön kan ha i barnens lek på en förskoleavdelning, samt reflektera över vilken roll pedagogernasförhållningssätt får i samband med barnens lek och det fysiska materialet och det fysiska rummet.Utifrån den tidigare forskningen vi tagit del av i samband med denna studie så beskrivs det hur viktigden pedagogiska medvetenheten är hos pedagoger när det kommer till barns vistelse i verksamheten. LÄS MER

  5. 20. "Det ska vara barnets samtal" : En kvalitativ studie om socialtjänstens barnsamtal vid familjehemsplacering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Amalia Lindeborg; [2018]
    Nyckelord :family based foster care; placerment; social services; age-appropriate communication; barnsamtal; familjehem; placering; hjälpmedel;

    Sammanfattning : När socialtjänsten har beslutat om att ett barn behöver placeras i familjehem måste barnet få åldersadekvat information. Att förmedla information till små barn är en utmaning som ställer krav på samtalsledarens förmåga att kommunicera så att barnet förstår. LÄS MER