Sökning: "leksaker barn"

Visar resultat 1 - 5 av 178 uppsatser innehållade orden leksaker barn.

  1. 1. Prinsessklänningar och riddarborgar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lodin; Lovisa Bergström; [2024-02-29]
    Nyckelord :Genus; Kön; Makt; Normer; Inflytande; Material; Miljö; Leksaker; Förskola;

    Sammanfattning : Utformandet av den fysiska inomhusmiljön i förskolan, och de material och leksaker som finns där, kan ses som en bidragande faktor till barns möjligheter till utveckling, lek och lärande. I studien synliggörs hur förskolepedagogernas uppdrag att utforma miljön kan innebära både möjligheter och utmaningar, när olika individuella värderingar och förskolans styrdokument ska samverka. LÄS MER

  2. 2. Barns maktpositioneringar i den fria leken : En kvalitativstudie i hur barn använder makt, motstånd och normer i den fria leken inomhus.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Lindh; Beatrice Karlsson; [2024]
    Nyckelord :power; free play; positions; material; toys; over ordered power and lower power.; Makt; fri lek; positioneringar; material; leksaker; över och underordnad makt;

    Sammanfattning : Studiens syfte och frågeställningar är för att bidra med en ökad insikt om uppkomsten av maktpositioneringar i barns fria lek inomhus. Studien vill också ge en insikt om material har en påverkan när det kommer till barns makt i den fria leken inomhus. För att kunna få empiri kommer vi att använda oss av deltagande observationer. LÄS MER

  3. 3. "Jag vill också läsa den" : En etnografisk fältobservation med fokus på de yngsta barnens agens i relation till pedagoginitierad högläsning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tony Vikström; [2024]
    Nyckelord :Högläsning; Observation; Barndomssociologi; Agens; Åldersmaktordning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett barndomssociologiskt perspektiv synliggöra hur barns agens möjliggörs eller begränsas i relation till pedagoginitierad högläsning hos de yngsta barnen i förskolan och diskutera det i relation till åldersmaktordning. Frågeställningarna som besvaras inom studien är ”På vilka sätt möjliggörs eller begränsas yngre barns agens i relation till högläsning i förskolan?” och ”Hur kan yngre barns agens relateras till åldersmaktordning mellan barn och pedagog vid högläsning?”. LÄS MER

  4. 4. Pojkar som vill leka med dockor, vad händer med dem? : En kvalitativ studie om hur pedagoger och rektorer, utifrån ett jämställdhetsperspektiv, resonerar kring den pedagogiska miljön och planerar inköp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Stina Böttcher; Hedda Brixmark; [2024]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Könsmönster; Leksaker; Pedagogisk miljö; Könade och könsneutrala leksaker; Könsneutralt; Könat; Förskola;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur några förskollärare och rektorer resonerar kring vilka material och leksaker som ska erbjudas barn i den pedagogiska miljön och hur inköp planeras utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Dessutom undersöks vilka utmaningar som kan finnas i att skapa en jämställd miljö. Tre förskolor deltar i studien. LÄS MER

  5. 5. ”Man kan inte leka här inne för det finns inga leksaker!” : En kvalitativ studie om hur barn beskriver sina inomhusmiljöer och hur inflytandet kan bli synligt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Jönsson; Miranda Andersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Barns aktörskap; inflytande; barns perspektiv; barnperspektiv och handlingserbjudande;

    Sammanfattning : Inflytande kring barns inomhusmiljö är ett forskningsområde som det idag finns ganska lite forskning inom, specifikt utifrån ett barns perspektiv. Syftet med studien är att ta reda på hur barns inflytande kan se ut i förskolans fysiska inomhusmiljö, genom hur barn beskriver och använder sina fysiska inomhusmiljöer. LÄS MER