Sökning: "liten grupp undervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 63 uppsatser innehållade orden liten grupp undervisning.

  1. 16. En resa mot frizonens mittpunkt : En etnografiskt inspirerad studie av ett kulturskoleprojekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Daniel Forsberg; [2019]
    Nyckelord :etnografi; empowerment; sociokulturellt perspektiv; socioekonomisk utsatthet; kulturskoleprojekt;

    Sammanfattning : Kulturskolans verksamhet når många gånger på grund av begränsad ekonomi och utanförskap inte ut till de socioekonomiskt utsatta områdena i Sverige, varför Kulturrådet genom utvecklingsbidrag möjliggör kostnadsfri undervisning till nya målgrupper. Syftet med föreliggande studie har därför varit att beskriva och utvärdera ett av Kulturrådet finansierat projekt som riktar sig till ungdomar på en skola i ett socioekonomiskt utsatt område, samt undersöka resultatet av ett empowermentbaserat undervisningssätt. LÄS MER

  2. 17. Organisation av matematikundervisning : speciallärarens roll

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Kangasmaa; Anna Paulsson; [2019]
    Nyckelord :Ability-grouping; co-teaching; inclusive; mathematics and whole class; Helklass; inkludering; matematikundervisning; nivågruppering och tvålärarskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en inblick i bakomliggande faktorer till hur skolor i Sverige organiserar sin matematikundervisning. Vad och vem som påverkar vilken organisationsform som väljs, vilka föroch nackdelar rektor och speciallärare med specialisering mot matematikutveckling ser med den valda organisationen samt vilken roll speciallärare med specialisering mot matematikutveckling har i vald organisationsform. LÄS MER

  3. 18. Intensivläsning : En interventionsstudie med WIP-intensivprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sarah Kajén; Katarina Sturesson; [2018]
    Nyckelord :avkodning; explicit undervisning; fonologiskt grundarbete; interventionsstudie; intensivträning; motivation; upprepad läsning; WIP intensivprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur avkodning, stavning och motivation kan påverkas av 6 veckors träning med WIP intensivprogram. WIP är en multikomponent träning där tyngdpunkten ligger på kopplingen mellan fonem-grafem, läsflyt och läsförståelsestrategier. LÄS MER

  4. 19. Hur lärare kan arbeta med problemlösningsuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Isabelle Findelius Jämsén; Frida Nilsson; [2018]
    Nyckelord :methods; primary school; problemlösning; strategier; teaching;

    Sammanfattning : Första argument för studien är att problemlösning tar liten plats i undervisningen. Argument två för studien är att när olika lösningar synliggörs blir eleven uppmärksam på att det finns flera sätt att lösa problem. LÄS MER

  5. 20. Språkstödjande undervisning på lågstadiet : Några klasslärares uppfattningar om och erfarenheter av att framgångsrikt arbeta språkstödjande i syfte att förebygga läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Botold; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Då 20-25 procent av Sveriges befolkning är i någon form av läs- och skrivsvårighet kan man räkna med att det i varje klass finns några elever som befinner sig i det. Många forskare är eniga om att det är viktigt att tidigt identifiera dessa elever för att forma rätt undervisning och stöd. LÄS MER