Sökning: "litteraturläsning"
Visar resultat 11 - 15 av 137 uppsatser innehållade ordet litteraturläsning.
11. Men hur får man dem att läsa? : – lärare och elevers uppfattning om litteratursamtal i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
12. DOKTOR ZJIVAGO – KIRURG OCH FÖRFATTARE : Ett exempel på hur läkare skildras i rysk skönlitteratur
L3-uppsats, Uppsala universitet/Slaviska språkSammanfattning : Titel: Doktor Zjivago – kirurg och författare. Ett exempel på hur läkare skildras i rysk skönlitteratur. Denna uppsats baseras på en närläsning av Boris Pasternaks roman Doktor Zjivago. Den inleds med en överblick över läkare i rysk litteratur där ett antal exempel redovisas. LÄS MER
13. Vad säger gymnasieelever om att läsa? : Elevers föreställningar om litteraturläsning ur ett diskursanalytiskt perspektiv
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Uppsatsens undersökning är en foucauldiansk diskursanalys av hur gymnasieelever talar om praktiken litteraturläsning där datainsamlingsmetoden är fokusgruppsintervjuer. Syftet med uppsatsen är att bidra med kunskap om hur gymnasieelever talar om praktiken litteraturläsning genom att undersöka vilka mönster som framträder i intervjuerna och hur dessa kan förstås gentemot dominerande diskurser i samtiden. LÄS MER
14. Vad läser vi? Och varför? : Litteraturval och dess motivering i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Denna studie har som syfte att fördjupa förståelse för hur svensklärare på gymnasiet tänker kring valet av litteratur och dess motivering i litteraturundervisningen. Studiens material består av fem kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma lärare på ett svenskt gymnasium. LÄS MER
15. ”Varför lyste hans öron röda?” Appraisal i noveller och textsamtal i svenska som andraspråk
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I studien analyseras känslor och värderingar i noveller ur en antologi för andraspråksundervisning i syfte att belysa komplexiteten i det språk som andraspråksinlärare möter i narrativa texter. Utifrån begrepp inom appraisal-teorins ramverk har evalueringar i narrativa texter kunnat identifieras, kategoriseras och analyseras. LÄS MER