Sökning: "livsmedelsbranschen i sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden livsmedelsbranschen i sverige.

  1. 1. Prisutveckling och krisstrategier inom livsmedelsbranschen i Sverige 2022-2023 - En analys av marknadstrender och konkurrenssituationen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Samuel Johansson; Jacob Gunnarsson; Theo Dufva; [2023-08-25]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the underlying factors driving the recent price increases in the food industry and their impact on the three parts of the food industry supply chain; primary production, manufacturing, and retail. Additionally, it seeks to identify strategies used by the food industry to address recent price increases and explore industry stakeholders' perspectives on the coming years' price trends. LÄS MER

  2. 2. Balancing Demand and Supply Planning in the Food Supply Chain : Insights from a Dairy Industry Case Study

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Jennifer Laktena; [2023]
    Nyckelord :Food Supply Chain; Demand Management Demand Planning; Supply Planning; Forecast; Promotion activities; Livsmedelsförsörjningskedjan; Efterfrågehantering; Efterfrågeplanering; Försörjningsplanering; Prognos; Kampanj;

    Sammanfattning : Globalization and increasing demand for a variety of food products have contributed to challenges within the food industry (Zhu et al, 2018). The Food Supply Chain, FSC, involves several processes from production to distribution, involving actors from all the different steps in the network (Rohmer et al., 2018). LÄS MER

  3. 3. Hållbarhetssträvanden inom livsmedelsbranschen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victor Nordlund Gendra; Oskar Hallenheim; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhet; livsmedelsföretag; internationella enheter; institutionell teori Abstract;

    Sammanfattning : Det växande behovet av hållbarhetsarbete inom livsmedelsbranschen är avgörande med tanke på den betydande roll som produktionen och konsumtionen av livsmedel spelar i arbetet mot hållbarhet. Globala mål för hållbar utveckling och ökad rapportering av icke-finansiell information driver internationell reglering och samhällets krav på företag att anpassa sig och omvärdera sina strategier. LÄS MER

  4. 4. Sustainable Effects of Technological Innovation on Business Models : A Case Study on AR in the Grocery Industry

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Raphael Bolos; Vlado Grujcic; [2023]
    Nyckelord :Triple Layered Business Model Canvas; Business model; Business model development; Business model Canvas; Digitalization; Grocery Industry; Augmented reality; Technological innovations; Affärsmodell i tre lager Canvas; Affärsmodell; Affärsmodellsutveckling; Affärsmodellen Canvas; Digitalisering; Livsmedelsindustrin; Förstärkt verklighet; Tekniska innovationer;

    Sammanfattning : In the growing digitalization of the grocery industry, it is necessary for traditional grocery retailers to adapt their business models to the new digital era. Augmented reality (AR) and other digital tools have proven to have the ability to transform the grocery business, and it is crucial for traditional grocers to act in order to remain competitive. LÄS MER

  5. 5. Nudging inom livsmedelsbutiker : En studie om huruvida konsumenter i Sverige och England påverkas av nudging

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Malin Lager; Amanda Johnson Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :Nudging; grocery stores; marketing; behavior change; health; Nudging; livsmedelsbutiker; marknadsföring; beteendeförändring; hälsa;

    Sammanfattning : Nudging syftar till vilken aspekt som helst av valarkitektur som förändrar människors beteende på ett positivt vis utan att förbjuda några alternativ eller väsentligt ändra deras ekonomiska incitament. Marknadsföringsstrategin har blivit allt vanligare de senaste åren och förekommer bland företag men även samhället i stort. LÄS MER