Sökning: "lokalt utvecklingsarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden lokalt utvecklingsarbete.

  1. 1. Identifierade framgångsfaktorer för en tillgänglig lärmiljö : En kvalitativ studie gällande hur det specialpedagogiska stödet kan organiseras i grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Heléne Ehrenstråhle; [2021]
    Nyckelord :Organisation; skola; framgångsfaktorer; elever i behov av stöd; inkludering; pedagogisk ledare; lärande organisation; specialpedagogik; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Den svenska skolan ska bygga på likvärdighet och utgå från varje elevs förutsättningar och behov. Dock saknar den samlade elevhälsan allmänna riktlinjer för hur arbetet ska organiseras varpå det hälsofrämjande arbetet kan skilja sig åt i och mellan skolor. LÄS MER

  2. 2. Trollspö och mirakelkur eller arbete som förändringsagent : Yrkesrollen som speciallärare i praktik och teori

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linda Olofsson; Mirzeta Talic; [2019]
    Nyckelord :Special education; mathematical difficulties; degree; profession; mathematics; jurisdiction; relational perspective; categorical perspecitve.; Speciallärare; matematiksvårigheter; examensordning; profession; matematik; jurisdiktion relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa och analysera hur speciallärare med inriktning matematikutveckling och dess rektorer ser på speciallärarens roll och dess arbetsuppgifter i förhållande till examensordningen. Metodvalet vid genomförandet av studien var en kvalitativ metod i form av 10 intervjuer där 5 speciallärare med inriktning mot matematikutveckling och dess 5 rektorer medverkade. LÄS MER

  3. 3. Sociala konsekvensbedömningar i den fysiska planeringen : med eller utan medborgaren?: tre fallstudier i Göteborg, Malmö och Stockholm

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Karl Johan Johansson; [2018]
    Nyckelord :sociala konsekvensbedömningar; sociala konsekvensbeskrivningar; sociala konsekvensanalyser; medborgardeltagande; kommunikativ planering; hållbar stadsutveckling; miljökonsekvensbeskrivningar;

    Sammanfattning : Social konsekvensbedömning är en arbetsmodell som syftar till att lyfta sociala aspekter, åtgärder och konsekvenser kring utvecklingen av projekt, program eller planer. I den internationella litteraturen finns olika synsätt som dominerar tillämpningen av sociala konsekvensbedömningar (hädanefter SKB) där betoningen antingen ligger på konsekvensbedömningen per se och det slutdokument som levereras eller på processen med de olika intressenter och aktörer som kan påverkas av sociala konsekvenser (Lockie 2001). LÄS MER

  4. 4. Att tillvarata kompetens : En fallstudie om validering av nyanländas yrkeskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Göthammer; Britt Karlsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få mer kunskap om validering av yrkeskompetens hos nyanlända till Sverige. Syftet är vidare att jämföra policy och praktiskt tillämpning, för att få förståelse för valideringsprocessen när det gäller nyanländas yrkeskompetenser. LÄS MER

  5. 5. Rektorers medverkan i elevhälsan : En studie om systematiskt hälsofrämjande arbete i svenska grundskolor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbets- och folkhälsovetenskap

    Författare :Sandra Ekström; [2016]
    Nyckelord :Student health service; headmaster; systematic work; primary schools; health promotion; public health.; Elevhälsan; rektorer; systematiskt arbete; grundskolan; hälsofrämjande arbete; folkhälsovetenskap;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka  i vilken utsträckning rektorer medverkar i elevhälsans systematiska hälsofrämjande arbete i svenska grundskolor. Metod: En deskriptiv, kvantitativ tvärsnittsstudie användes som metod för att besvara studiens syfte. LÄS MER