Sökning: "mångfald barnböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden mångfald barnböcker.

  1. 1. Representation av genus och etnicitet i barnlitteratur : En kvantitativ och kvalitativ studie om vilken representation av genus och etnicitet i barnlitteratur finns på svenska förskolor.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Afroza Lima; Jenny Esevik; [2023]
    Nyckelord :Mångfald; genus; etnicitet; förskola; barnlitteratur; förskollärare; intervjun; sociokulturella perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie tittar närmare på representationen av genus och etnisk mångfald i barnlitteraturen på tre mångkulturella förskolor. Alla skolorna kommer från olika stadsområden i Uppsala och studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Mångkultur och genus i barnlitteratur : En studie av elevers bänkböcker i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Madeleine Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; mångkultur; textanalys;

    Sammanfattning : I denna studie har tre barnböcker analyserats ur ett mångfaldsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka aspekterna genus och mångkultur i elevers bänkböcker. Detta är kopplat till ett av skolans uppdrag om att ge eleverna kunskap om mångfald och förståelse för olikheter. LÄS MER

  3. 3. ”Rasism är en struktur, inte en händelse” : En bilderboksanalys om hur mångfald representeras i sex barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Amina Halilovic; Amanda Jonsson; [2021]
    Nyckelord :social stratification; whiteness standard; white supremacy; diversity; multiculturality; children’s literature; racism; ethnicity; picture book; social skiktning; vithetsnorm; vit överhöghet; mångfald; mångkulturalitet; barnlitteratur; rasism; etnicitet; bilderbok;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att utföra en bilderboksanalys av hur mångkulturalitet representeras i sex nutida barnböcker utgivna år 2019–2021 för att uppmärksamma och i förlängningen motverka den vithetsnorm som till stor del präglar vår kultur. Den teoretiker som främst legat till grund för studien är Robin DiAngelo som skriver om vit överhöghet och hur den ligger till grund för rasism i samhället. LÄS MER

  4. 4. Katitzi, Myran, Izzy och Kurrekurredutterna : En studie om hur mångkultur och stereotyper kan skildras i fyra barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Adina Sunesson; Sara Sundberg; [2021]
    Nyckelord :Mångkultur; etnicitet; barnlitteratur; mångfald; författare; stereotyper; kultur; kulturmöten;

    Sammanfattning : I dagens mångkulturella samhälle är skolan en viktig mötesplats för barn och unga från olika kulturer där skolan ämnar utveckla förståelse och solidaritet för andra människor. Barnlitteratur har en väsentlig roll i skolans uppdrag och i vår framtida yrkesroll som lärare är det därför viktigt att skapa förståelse för vad litteraturen har för betydelse för barnen och hur den påverkar dem. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares uppfattningar om genus i förskolan : Barnböcker och dess huvudpersoner i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karlström Nashieli; Frida Westerlund; [2019]
    Nyckelord :barnlitteratur; förskollärare; genus; kön; medvetenhet; normer;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det råder en överrepresentation av manliga huvudroller i barnlitteraturen och att manliga och kvinnliga karaktärer ofta tilldela sköns stereotyparoller. Syftetmeddennastudie var att undersöka förskollärares uppfattning kring barnlitteratur ur ett genusperspektiv med utgångspunkt i befintliga böckers manliga och kvinnliga huvudpersoner. LÄS MER