Sökning: "makt modeller"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden makt modeller.

  1. 1. Motivation, distans och makt i ett påtvingat ledarskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fiona McVie; Axel Rosenqvist; Theodor Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Distans; ledarskap; makt; motivation; värnplikt; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Motivation, makt och distans i ett påtvingat ledarskap - En kvalitativ studie baserad på värnpliktigas upplevelser av ledarskapet i Försvarsmakten Seminariedatum: 3 juni 2023 Kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Theodor Lundqvist, Fiona McVie, Axel Rosenqvist Handledare: Olof Hallonsten Fem nyckelord: Distans, ledarskap, makt, motivation, värnplikt Forskningsfråga: Hur upplever de värnpliktiga att de påverkas av officerarnas ledarskap? Syfte: Studien avser att fördjupa kunskapen om de värnpliktigas upplevelser av ledarskapet i försvarsmakten. Metod: För att uppnå studiens syfte har en kvalitativ intervjustudie med ett semistrukturerat intervjuförfarande genomförts med 11 respondenter som i dagsläget genomför värnplikten i den svenska försvarsmakten. LÄS MER

  2. 2. Sex säljer! Sexualisering av kvinnan inom digital marknadskommunikation : En studie med modebranschens fast fashion-segment i fokus

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jenny Widjestam; Amanda Skoglund; Rebecka Enevoldson; [2022]
    Nyckelord :symbols for sex; sexualization of women; marketing communication; digital marketing communication; fast fashion; marketing culture; sexual messages; Symboler för sex; sexualisering av kvinnan; marknadskommunikation; digital marknadskommunikation; fast fashion; marknadsföringskultur; sexuella budskap;

    Sammanfattning : Sedan långt tillbaka i tiden har sexualisering använts inom marknadsföring som ett strategiskt verktyg för att öka och bibehålla konsumenters uppmärksamhet. Numera har digitaliseringen av marknadskommunikation lett till att konkurrensen om konsumenters uppmärksamhet är hårdare än någonsin. LÄS MER

  3. 3. Fortfarande i krig? Bakom beslutsfattandet av den amerikanska exitstrategin och det fortsatta uppehållet i Irak

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Edwin Ögren; Berdis El-Henaidy; [2022]
    Nyckelord :Irak; USA; Allison; Biden; Trump; exekutiv makt; exitstrategi; Organizational Process; Government Politics; Law and Political Science;

    Sammanfattning : USAs militära och politiska involvering i Irak går mot sitt slut efter 19 år. Joe Biden har bestämt sig för att avsluta alla militära operationer i landet men att fortfarande behålla trupper. LÄS MER

  4. 4. "Dessa patienter står rena monstra nära" : En kritisk diskursanalys av dokument från Vipeholms sjukhus 1935-1950

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Lejla Ibrahimpasic; Eric Crona; [2022]
    Nyckelord :critical discourse analysis; disability; idiot; intellectual disability; institution; Vipeholm; funktionsnedsättning; sinnesslö; intellektuell funktionsnedsättning; institution; kritisk diskursanalys; Vipeholm;

    Sammanfattning : Under 1900-talet blev personer med intellektuell funktionsnedsättning placerade på olika institutioner runt om i Sverige. Personer med intellektuell funktionsnedsättning kallades idioter eller sinnesslöa. LÄS MER

  5. 5. VARFÖR FÅR FÖRÄNDRINGSARBETE INTE FÄSTE? En kritisk studie över Världskulturmuseernas arbete med hållbarhet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Amelia Månsson; [2021-06-11]
    Nyckelord :Planerad förändring; Översättning; Kritisk reflektion; Världskulturmuseerna; Hållbarhetsidéer;

    Sammanfattning : Organisationsförändring är en av de mest utforskade delarna inom organisationsforskningen. Idag finns det tusentals modeller och anvisningar om hur en framgångsrik förändring genomförs. Trots detta beräknas tre fjärdedelar av alla förändringsförsök inte uppnå de ursprungliga målen med förändringen, de får helt enkelt inte fäste. LÄS MER