Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Personliga åsikter eller marknadsföring? : Om gränsdragningen mellan yttrandefrihet och marknadsföring i sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013); Karlstads universitet/Avdelningen för juridik

    Författare :Asal Kouaiber; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföring; yttrandefrihet; sociala medier; influencer; influencer marketing;

    Sammanfattning : Internet har inneburit en teknisk revolution, vilket har medfört att användningen av traditionell tv, radio och dagstidningar har minskat medan tiden som läggs ner på massmedier på internet har ökat. Genom denna teknikutveckling har yrket influencer vuxit fram. LÄS MER

  2. 2. Vilseledande skönhet - Konsumentskyddet vid marknadsföring av skönhetsingrepp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Tindra Johansson; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföringsrätt; skönhetsingrepp; sociala medier; vilseledande marknadsföring; konsumentskydd; rättssociologi; rättsvetenskap en. law ; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I takt med att samhället utvecklas så förändras även kroppsidealen. Genom marknadsföring av skönhetsingrepp på sociala medier har ingrepp som faktiskt är förenade med stora hälsorisker blivit normaliserade. LÄS MER

  3. 3. Automagiskt Eller Problematiskt? : En kvalitativ studie om konsumenternas attityder till den insamling och användning av data som utgör automatiserad marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Björn Lundström; [2021]
    Nyckelord :Automatisk marknadsföring; personlig marknadsföring; kunddata; integritet och attityd.;

    Sammanfattning : Den pågående utvecklingen och de tjänster som den digitala tekniken medfört har resulterat i att det nu är än viktigare för företag att kunna leverera relevanta och träffsäkra erbjudanden. För att kunna skapa och leverera ett personligt innehåll på ett effektivt sätt krävs det enorma mängder data. LÄS MER

  4. 4. Storytelling som marknadsföringsverktyg för att stärka varumärkesvärde ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Elsa Sörensen; Amanda Valkonen; [2021]
    Nyckelord :Storytelling; marknadsföring; Fjällräven; varumärkesvärde; innehållsanalys; retorik; semiotik;

    Sammanfattning : Idag blir det svårare och svårare för företag att sticka ut med sina budskap på en allt mer mättad marknad. Behovet av att särskilja sig från konkurrenter blir allt större och aspekter som pris och kvalitet räcker inte längre till. LÄS MER

  5. 5. Inhemskt producerad, globalt distribuerad, målgrupp negligerad?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Maelum; Anton Olsson; Ludvig Lorichs; [2021]
    Nyckelord :Marknadsföring; Reklamstandardisering; Kultur; Semiotik; Perceptionsknep; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: ​S​yftet med studien är att undersöka kulturell påverkan av kreativa inslag i standardiserad reklam. Med studien vill författarna bidra marknadsföringsbyråer med en utökad förståelse för hur den kultur som är associerad med landet inom vilken byrån agerar kan ha en omedveten påverkan på produktionen av reklamfilm. LÄS MER