Sökning: "markus avén"
Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden markus avén.
11. Förebyggande åtgärder för framkomlighet vid tillfälliga vattennivåhöjningar genom fysisk planering : utifrån ett detaljplaneskede
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Detta arbete behandlar hur fysisk planering kan utföras för att bemöta problematiken kring översvämningar i urban miljö som uppkommer i samband med nivåhöjningar av vatten i kust- och vattennära lägen. Konsekvenserna som dessa översvämningar orsakar belyses framförallt ur ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt perspektiv. LÄS MER
12. It's a Man's World : En studie av kvinnliga chefers uppfattningar av maskulinitet inom ledarskap
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Det har länge pågått diskussioner om hur kvinnlighet ses i relation till ledarskap. Kvinnor passar inte in och förväntas inte klara av ledarrollen. Denna studie belyser problemet från motsatt håll, genom att undersöka vilka maskulina drag som kan ses inom chefskap. LÄS MER
13. Modeling the Effects of Strain in Multiferroic Manganese Perovskites
L2-uppsats, KTH/Materialfysik, MFSammanfattning : The effects of strain on the magnetic phases in perovskites are of interest in the highly active research field of multiferroics. A Monte Carlo program is written to investigate the influence of strain on the low– temperature magnetic phase diagram of the manganese perovskites, RMnO3, where R is a cation in the lanthanide series. LÄS MER
14. Ett individintegrerat läsår - marginalisering eller möjlighet : En studie om tre individintegrerade elever i gymnasiesärskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : The purpose of this study is to acquire knowledge about how interaction, participation and inclusion are affected by individual integration for three students in upper secondary education for pupils with learning disabilities. To be individually integrated means, in this case, that the students from compulsory school for children with learning disabilities are taking part in some of the programme-specific courses together with students from the regular upper secondary school. LÄS MER