Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ESG-betygets värderelevans : En studie om ESG-betygets värderelevans för listade bolag i Norden och USA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jonatan Nordin; Markus Leutwiler; [2023]
    Nyckelord :ESG; Värderelevans; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Hållbarhet är ett ämne som blir alltmer aktuellt och brådskande då klimatförändringar blir mer påtagliga och tvingar människor ut på flykt. Ett flertal initiativ har skapats för att ta itu med detta och initiera företag världen över att arbeta att inkludera hållbarhet i deras verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Detta gör vi för att lära oss! : En kvalitativ undersökning om det läsfrämjande arbetet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Markus Jonsmeden; Johan Persson; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; det vidgade textbegreppet; didaktik; läsfrämjande; läsförståelse; läslust; läsmotivation; lässtrategier; läsvanor; samarbete;

    Sammanfattning : Eftersom ungdomars läsvanor har ändrats över tid har vi valt att undersöka hur lärare talar om det läsfrämjande arbetet i skolan samt vilka faktorer som påverkar arbetet. Syftet med vårt examensarbete är att utveckla förståelsen för hur svensklärare ser på det läsfrämjande arbetet i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Finns det ett samband mellan hälsorelaterad livskvalitet och främjande av fysisk aktivitet i skolan? : En tvärsnittsstudie på elever i årskurs 7 (13–14 år)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Markus Hermansson; Leo Norling; [2022]
    Nyckelord :Physical activity; health; quality of life; Kidscreen; school; pupils; school promotion; Fysisk aktivitet; hälsa; livskvalitet; Kidscreen; skolan; elever; skolinsats;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka samband mellan insatser för att främja fysisk aktivitet i skolan och hälsorelaterad livskvalitet hos elever i årskurs 7. Metod Denna studie genomfördes med en kvantitativ ansats och tvärsnittsdesign. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteraturens möjligheter : En systematisk litteraturstudie om skönlitteraturens potential i den svenska grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frank Markus; Adam Davidsson; [2021]
    Nyckelord :Fiction; compulsory school; reading; literature discussion; school’s democratic mission; Skönlitteratur; grundskolan; läsning; boksamtal; skolans demokratiska uppdrag;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad tidigare forskning har kommit fram till gällande användning av skönlitteratur i undervisningssammanhang, samt hur en mer omfattande användning av skönlitteratur i skolan skulle kunna påverka skolans dubbla uppdrag. Studiens resultat bygger på 14 publikationer som tagits fram genom databassökning. LÄS MER

  5. 5. ”Menar du att en text kan vara mer än en sida i en bok?” : - en kunskapsöversikt om hur, vad och när elever läser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Johan Persson; Markus Jonsmeden; [2021]
    Nyckelord :boksamtal; det vidgade textbegreppet; didaktik; djupläsning; litterära föreställningsvärldar; läsintresse; läsförståelse; lässtrategier; motivation; multimodalitet;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi med hjälp av befintlig forskning ämnat att svara på hur lärare kan arbeta med lässtrategier för att öka elevers läsintresse. Forskning kring elevers läsning visar tydligt att elever läser traditionell skönlitteratur i mindre utsträckning än tidigare. LÄS MER