Sökning: "school’s democratic mission"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden school’s democratic mission.

  1. 1. DUBBLA ARBETET OCH STRATEGIER : Studie om samhällskunskapslärarens dubbla arbete och hantering av utmanande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sami Makdesi-Elias; [2023]
    Nyckelord :Teacher; Social studies; knowledge mediators; values mediators; democratic mission; norms; deviant behavior; value pedagogy; Lärare; Samhällskunskap; kunskapsförmedlare; värdegrundförmedlare; demokratiuppdrag; normer; avvikande beteende; värdepedagogik.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze and describe perceptions and strategies of social studies teachers regarding students' norm-breaking behaviors during the teacher's teaching. The study's basic approach was based on a qualitative method with semi-structured questions that were designed according to the survey's theoretical framework, deviant behaviors and value pedagogy. LÄS MER

  2. 2. Kontroversiella frågor i bildämnet : En undersökning om hur bildämnet kan möjliggöra utvecklandet av demokratiska kompetenser genom arbete med kontroversiella ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Belinda Morén; [2023]
    Nyckelord :Visual arts education; democracy mission; controversial; dissident; discourse.; Bildämnet; demokratiuppdraget; kontroversiellt; oliktänkande; diskurs.;

    Sammanfattning : Vi är just nu i en tid av polarisering i det politiska klimatet där fler ämnen och frågor får kontroversiell laddning. Eftersom skolan är en plats där unga ska få möjlighet att utveckla demokratiska kunskaper och förmågor som i förlängningen ska fungera som en motståndskraft mot riskfyllda och odemokratiska beteenden måste ett aktivt arbete med demokratiuppdraget ske. LÄS MER

  3. 3. Från elev till medborgare : En läromedelsanalys av hur demokratiuppdraget framställs i läromedel för samhällskunskapsämnet åk 4–6

    Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Olivia Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Textbooks; Citizenship Education; civics; grades 4–6; Läromedel; demokratiuppdraget; samhällskunskap; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Students should be given the opportunity to learn about, through, and for democracy in order to be able to act in the present and the future. In the subject of social studies, students should be given the opportunity to develop factual knowledge about democracy, and this should be done through democratic methods. LÄS MER

  4. 4. Det är superorättvist att vi inte får vara med! : Demokrati och jämställdhet inom fritdshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elenor Axelsson; Ayla Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :essay; democracy; gender equality; social gender; leisure-time centers; teaching profession; forms of knowledge; pupils; practical work; participation; play; activities.; essä; demokrati; jämställdhet; genus; fritidshem; lärarprofession; kunskapsformer; elever; praktiskt arbete; delaktighet; lek; aktiviteter;

    Sammanfattning : I vår vetenskapliga essä har vi gestaltat två berättelser inspirerade från verkliga händelser. Elenors berättelse har sin grund från en arbetsplats och Aylas berättelse från en praktikplats under sin lärarutbildning. LÄS MER

  5. 5. ”VÅRA MÖJLIGHETER TILL INFLYTANDE BEROR PÅ DE VUXNAS INTRESSE ATT GE OSS DET” : En kvalitativ intervjustudie om elevkårers upplevda möjligheter till formellt elevinflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellika Axelsson Fisk; [2022]
    Nyckelord :Elevkårer; formellt elevinflytande; skolans demokratiuppdrag;

    Sammanfattning : The aim of this study is to understand how students who are involved in student councils at upper secondary schools in a municipality in northern Sweden experience their opportunity for formal student influence. This is done on the basis that the school in regulatory documents has a democratic responsibility to educate citizens who should be able to be active in society when they have completed a Swedish school education. LÄS MER