Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Gängkriminalitet – hur framställs det i tidningsmedia? : En Foucault inspirerad diskursanalys

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sara Haraldson; [2023]
    Nyckelord :discourse analysis; gang crime; mass media; Michael Foucault; stigma; stereotypes; diskursanalys; gängkriminalitet; massmedia; Michael Foucault; stigma; stereotyper;

    Sammanfattning : A frequent news feature today deals with gang crime. The problem of gang crime has emerged as one of the biggest societal challenges to deal with in modern times. News reporting can many times be received by the recipient casually without questioning the content of what is presented. LÄS MER

  2. 2. Förstör kriget bortom människan? : En kritisk granskning av svensk medias rapportering gällande miljöpåverkan till följd av kriget i Ukraina

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ludvig Eriksson Wolck; [2023]
    Nyckelord :The war in Ukraine; Environmental impact; Posthumanism; Political ecology; Ecocide; Discourse analysis; Media; Kriget i Ukraina; Miljöpåverkan; Posthumanism; Politisk ekologi; Ecocide; Diskursanalys; Media;

    Sammanfattning : Kriget i Ukraina har nu pågått i mer än ett år och medfört stort lidande, framför allt för den ukrainska civilbefolkningen. Detta krig orsakar även omfattande skador på miljön och olika icke-mänskliga aktörer inom denna. Vilket övervakas och rapporteras av både ukrainska myndigheter och internationella forskare. LÄS MER

  3. 3. ”Vanliga” kvinnor : en kritisk diskursanalys av den kvinnliga framställningen i kommersiellt syfte

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emelie Wassberg; Eva-Louise Castefelt; [2020]
    Nyckelord :“ordinary” women; consumer culture; market communication; co-creation; traditional portrayal; identification; discourses; ethics.; “vanliga” kvinnor; konsumentkultur; marknadskommunikation; samskapande; traditionell framställning; identifiering; diskurser; etik.;

    Sammanfattning : Advertising and media creates and maintains standardized norms and beauty ideals for how women should look and it is often not realistic or representative of ordinary women. Consumers are now demanding representation of women who differs from the unreachable ideals and show how ordinary women actually look. LÄS MER

  4. 4. #Metoo, skalvet som rubbat vår samhällsbild : Om förhållningssätt, tankar och känslor i relation till #metoo-rörelsens budskap

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Camilla Fors; Emelee Carter; [2019]
    Nyckelord :#metoo-movement; sexual abuse; gender roles; social structure;

    Sammanfattning : The purpose of this study is that through qualitative interviews research the #metoo movement’s influence. The research questions involves how the #metoo movement in relation to gender differences and power has affected the subjects of the study to think, feel, and act. LÄS MER

  5. 5. Två versioner av en händelse : En fallstudie om marknadskommunikation och förhållandet mellan nyhetsmedia och PR-utövare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ellinor Christensson; Emilia Markert; [2019]
    Nyckelord :Marketing communication; public relations; mass media; news management; newsworthiness.; Marknadskommunikation; public relations; massmedia; news management; nyhetsvärdering.;

    Sammanfattning : År 2017 publicerades en artikel av svensk massmedia i samband med metoo- rörelsen. Artikeln rörde sexuella övergrepp av en känd profil med mycket makt inom svensk finkultur. Mannen hade nära samband med den välkända institutionen Svenska Akademien. Redan 1997 uppmärksammades anklagelserna gentemot mannen av kvällstidningen Expressen. LÄS MER