Sökning: "matematik grundsärskola"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden matematik grundsärskola.

  1. 1. Laborativt material i matematikundervisningen inom grundsärskolan : En studie om hur och varför lärare i grundsärskolan använder laborativt material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Madeleine Vikgren; [2023]
    Nyckelord :Laborativt material; grundsärskola; matematikundervisning; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med denna intervjustudie är att erhålla djupare förståelse för betydelsen av att använda laborativt material vid undervisning i matematik inom grundsärskolan. Undersökningen gjordes med kvalitativa semistrukturerade intervjuer där sex lärare som undervisar i matematik på grundsärskolan deltog. LÄS MER

  2. 2. Bedömningsstöd i matematik för grundsärskolans yngre åldrar : varför används inte bedömningsstödet i större utsträckning i grundsärskolan?

    M1-uppsats,

    Författare :Caisa von Mentzer; [2023]
    Nyckelord :Bedömningsstöd; matematik; grundsärskola; grundskola; intellektuell funktionsnedsättning; anpassningar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Lärares prioriteringar av matematiska kunskaper och kompetenser i grundsärskolans åk 7-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Högstrand; Caroline Stjerna; [2021-02-08]
    Nyckelord :Intellektuell Funktionsnedsättning; matematik; grundsärskola;

    Sammanfattning : Det finns ett omfattande forskningsbehov kring elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och matematik. Internationella forskningsstudier pekar på att det finns brister i matematikundervisningen för elever med IF som leder till att dessa elever enbart får möjlighet att utveckla begränsade delar av matematiken. LÄS MER

  4. 4. Elevers motivation vid matematikundervisning i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Tomas Lantto; Lena Löfquist; [2020]
    Nyckelord :motivation; mathematics; intellectual disability; special education; teaching strategies; motivation; matematik; intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : The aim is to contribute to knowledge about teachers´work with motivation in mathematics teaching in compulsory schools for pupils with intellectual disabilities. This essay investigates what strategies teachers use and how teachers plan and teach to motivate their pupils. LÄS MER

  5. 5. Rätten till en likvärdig matematikundervisning i grundsärskolan – en fråga om prioriteringar, självständighet och lärares didaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Nettrander; [2020]
    Nyckelord :Centrala innehållet; grundsärskola; IF-diagnos; likvärdig skola; läroplanen för grundsärskolan Lsär 11 ; matematik; The right to an equivalent mathematics education in special schools for children with intellectual disability – a question of priorities; independence and teachers didactic choices;

    Sammanfattning : Kunskapsbidraget från denna studie fokuserar på att medföra en djupare insyn i hurundervisningstiden i matematik i grundsärskolan årskurserna 7-9 fördelas på de femkunskapsområden i det centrala innehållet, samt en kartläggning av möjliga orsaker och syftenmed denna fördelning.Syftet med studien är att öka kunskapen om hur lärare kan fördela undervisningstiden på defem kunskapsområdena i matematik, utifrån det centrala innehållet i grundsärskolans läroplan(Lsär 11), i årskurserna 7-9, och hur fördelningen motiveras. LÄS MER