Sökning: "matematik och vardagen"

Visar resultat 21 - 25 av 172 uppsatser innehållade orden matematik och vardagen.

  1. 21. Attityder inom matematik utifrån ett lärarperspektiv : Hur ser lärare på elevernas attityder till matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Elise Andersson; [2021]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; lärarperspektiv; matematikundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att bidra med kunskap om hur lärare ser på elevers attityder till matematik, hur lärare arbetar med attityder till matematik, vilka faktorer de tror påverkar elevernas attityder samt om lärarna upplever någon koppling mellan inlärningsförmåga och attityder. Tidigare forskning har visat på att lärare kan ha en stor påverkan på elevernas attityd till matematiken, något som sedan påverkar eleverna såväl genom användandet av matematik i vardagen som när de står inför att söka utbildningar. LÄS MER

  2. 22. Vardagsmatematik : En tillämpning för elevers matematikinlärning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Frida Boode Näveri; Mikaela Larsson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; vardagsmatematik; vardagsrelaterad matematik i unga åldrar; elever i grundskolan; motivation;

    Sammanfattning : Många elever upplever ångest och oro inför matematikämnet, där elevers förmågor hämmas på grund av dessa känslor. Denna kunskapsöversikt handlar om att beskriva en undervisningsform, som har visat att både motivation och förståelse hos elever ökar. LÄS MER

  3. 23. Användning av 3-dimensionell artefakt : Stöd i mekanik i ämnet Teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Per Lundgren; [2020]
    Nyckelord :Artefakt; Begrepp; Didaktik; Interaktion; Modell; Ord; Sociokultur; Teknik;

    Sammanfattning : Under mina VFU-perioder uppdagades elevernas, oavsett etnisk bakgrund eller annat modersmål än svenska, ovana med språkliga termer och begrepp inom tekniska ämnen. Frågan som väcktes var hur jag ska kunna möta elevernas lärande och förståelse av de ord och begrepp som används inom ämnet Teknik. LÄS MER

  4. 24. Matematikundervisning för elever med dyskalkyli : en kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alice Magnusson; Josefine Westling; [2020]
    Nyckelord :dyskalkyli; undervisningsmetoder; åtgärder; anpassningar; undervisning;

    Sammanfattning : Inledning Enligt Brian Butterworth, professor i neuropsykologi, har 4-8 % av befolkningen dyskalkyli. Dyskalkyli är en medfödd kognitiv nedsättning och innebär att eleven har specifika matematiksvårigheter som påverkar delar av den kognitiva processen, det vill säga tänkandet. LÄS MER

  5. 25. Matematik genom digitala verktyg i förskolan - En studie om pedagogers tekniska pedagogiska ämneskunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andersson Helena; Pousar Emelie; [2020]
    Nyckelord :digitalisering; digital kompetens; digitala verktyg; förskola; matematik; pedagog; TPACK; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan beskriver att de arbetar med matematik genom digitala verktyg. Utifrån de nya kraven i Läroplan för förskolan Lpfö 18 (2018) om att pedagoger ska bedriva undervisning i förskolans verksamhet och de nytillkomna begrepp som relaterar till digitalisering ansåg vi att detta område var intressant att studera inför vårt kommande arbete i förskolan. LÄS MER