Sökning: "matematik tematiskt arbete"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden matematik tematiskt arbete.

  1. 11. "Men det stämmer inte riktigt med hur svenskarna räknar" : Uppfattningar om skolmatematik och matematikundervisninghos gymnasieelever med utländsk grundskoleutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Elin Gawell; [2017]
    Nyckelord :nyanlända; utländsk grundskoleutbildning; uppfattningar; matematikundervisning; sociala normer; sociomatematiska normer;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att se vilka uppfattningar gymnasieelever som läst större delen av singrundskoleutbildning i något annat land uttrycker om matematik och matematikundervisning. Genom kvalitativa intervjuer med sex elever från olika delar av världen undersöks elevernas uppfattningar om svensk skolmatematik och matematikundervisning, vilka likheter och skillnader de uttrycker jämfört med sin tidigare skolgång och hur de upplever processen att komma ny med annan förutbildning. LÄS MER

  2. 12. Inlärning i ett flipped classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :A. Victor V. Nordenbris; Jens D. E. Höglund; [2014]
    Nyckelord :flipped classroom; flippat klassrum; matematik; inlärning; inverted classroom;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur undervisningsmodellen flipped classroom påverkar elevers inlärning inom matematik. Intervjuer med fem matematiklärare och fyra elever ligger till grund för att undersöka detta. LÄS MER

  3. 13. Tematiskt arbete : En studie om hur man skapar ett tematiskt arbete

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Johan Hallström; Andreas Norén; [2012]
    Nyckelord :elevinflytning; tematiskt arbete; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om att med hjälp av litteratur och forskning hitta fördelar och nackdelar med ett tematiskt arbetssätt. Utifrån dessa fördelar och nackdelar har vi sedan skapat en planering för ett tematiskt arbete som vi valt att kalla ”Naturen omkring oss”. LÄS MER

  4. 14. Matematik och musik - en helhetssyn på lärande : En undersökning kring hur pedagoger i förskolan använder musiken för att främja barns matematikinlärning

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Catarina Karlsson; Emma Malmberg Lindqvist; [2011]
    Nyckelord :musik; matematik; ämnesintegrerat arbete; tematiskt arbete; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att ta reda på om pedagoger i förskolan använder sig av musik för att främja barnens matematikinlärning och i sådana fall på vilket sätt de gör det, eller om de använder sig av matematik och musik var för sig. I undersökningen medverkade fyra förskollärare och intervjuerna utfördes både enskilt och i par och vi utförde kvalitativa, semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 15. Elevers användning av matematiska begrepp

    C-uppsats,

    Författare :Malin Mattiasson; [2011]
    Nyckelord :matematiska begrepp; ordförståelse; tematiskt arbe;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med denna studie var att lyfta fram, analysera och diskutera elevers begreppsuppfattning. Jag har kommit i kontakt med enåldersintegrerad klass med elever i åldern 9-11 år, skolår 3-4, och deras tematiska arbete kring människokroppen. LÄS MER