Sökning: "matematikdidaktik och matematiksvårigheter"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden matematikdidaktik och matematiksvårigheter.

  1. 16. Inkluderad eller exkluderad? : Synen på matematikundervisning ur SUM- elevers perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Susanne Petersson; Agneta Brolin; [2013]
    Nyckelord :inclusion; exclusion; student´s perspective; mathematical education; mathematical difficulties; inkludering; exkludering; SUM-elever; elevperspektiv; matematikundervisning; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka uppfattningar SUM-elever, elever med särskilda utbildningsbehov i matematik, har av matematikundervisning när de i klassrummet får specialpedagogiskt stöd i ämnet och hur de känner sig när de följer med specialläraren ut från klassrummet. Det övergripande syftet med studien är att belysa inkludering och exkludering ur ett elevperspektiv. LÄS MER

  2. 17. Språkkunskaper i matematik : Sambanden mellan läs-, skriv- och matematiksvårigheter

    M1-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Emmy Lundberg; Amine Mårtensson; [2013]
    Nyckelord :matematiskt språk; läs- och skrivsvårigheter; ordförståelse; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka sambandet mellan läs- och skrivsvårigheter och matematiska kunskaper. Undersökningarna gjorde vi genom tre intervjuer med pedagoger och matematikuppgifter lösta av 51 elever. LÄS MER

  3. 18. Speciallärares arbete med elever i matematiksvårigheter : en intervjustudie kring de strategier speciallärare använder i sin undervisning

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carina Svensson; [2013]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; strategier; didaktik; matematikdidaktik; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna intervjustudie är att få en fördjupad förståelse för speciallärares syn på sitt arbete med elever i matematiksvårigheter. Studien intar ett didaktiskt inslag och belyser de strategier speciallärare använder sig av i arbetet i den specialpedagogiska verksamheten i samband med elevers svårigheter och hinder i matematikutvecklingen och matematiklärandet. LÄS MER

  4. 19. Från Aritmetik Till Algebra : En studie av svenska gymnasieungdomars kunskaper i gränslandet mellan aritmetik och algebra.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Matematikdidaktik

    Författare :Anders Larsson; [2013]
    Nyckelord :Matematik; Algebra; Aritmetik; Gymnasienivå; Elevevintervjuer; Matematiksvårigheter; Variabel; Okänd storhet; Godtyckligt tal;

    Sammanfattning : Syftet med studie är att synliggöra de problem elever kan stöta på i övergången mellan aritmetik och algebra. Detta gjordes dels genom att studera tidigare forskning på området samt genom intervjuer av svenska gymnasieungdomar för att undersöka hur den utländska forskningen förhåller sig till våra svenska ungdomars kunskaper inom samma område. LÄS MER

  5. 20. Att lyckas med matematik : En studie om matematiksvårigheter

    Master-uppsats, Matematikdidaktik

    Författare :Roland Strömberg; [2011]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats är att få kunskap om matematiksvårigheter, dels hur svårigheter kan identifieras, men även hur man kan förebygga svårigheter och hur man kan arbeta med elever som visat sig ha matematiksvårigheter. Uppsatsens frågeställningar är följande: Vilka orsaker finns det till att elever hamnar i matematiksvårigheter? Vilka uppfattningar finns det om matematiksvårigheter? Hur kan man förebygga matematiksvårigheter? Hur kan man arbeta med elever i matematiksvårigheter? Jag valde att dels göra en litteraturstudie, dels utföra intervjuer med fyra lärare och två specialpedagoger. LÄS MER