Sökning: "matematiska teorier"

Visar resultat 16 - 20 av 116 uppsatser innehållade orden matematiska teorier.

  1. 16. Kreativ matematik i årskurs 3 : En laborative undervisningsmetod för att skapa ett inkluderande klassrum och en utvecklande lärsituation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna Rundqvist; [2021]
    Nyckelord :Kreativ matematik; area; laborativt material; matematikundervisning; delaktighet;

    Sammanfattning : Studien har en konstruktivistisk ansats baserats på Piages och Vygotskijs teorier om lärande. Detta är en fallstudie där en laborativ arbetsmetod , kreativ matematik, provades i syfte att testa följande hypotes: Om eleven ges möjlighet att konkretisera ett matematiskt problem genom att samarbeta och bearbeta problemet laborativt så utvecklas deras matematiska abstraktionsförmåga. LÄS MER

  2. 17. Matematiklärande genom digitala lärspel : En analys av digitala lärspel för årskurs 4–6 med fokus på matematiska kompetenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Izabella Pettersson; Ola Wictorin; [2021]
    Nyckelord :Digital games; elementary school; mathematical competencies; mathematical education; teaching aspects in digital games; Digitala lärspel; grundskolan årskurs 4–6; läroaspekter i digitala lärspel; matematikundervisning; matematiska kompetenser;

    Sammanfattning : Idag finns en stor mängd digitala lärspel med inriktning mot matematikundervisning. Tillgången till digitala verktyg i skolan är idag stor och därför finns det goda möjligheter för lärare att inkludera digitala lärspel i matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 18. Informellt lärande i fritidshemmet : Om hur fritidshemslärare arbetar för att väcka elevernas intresse för matematik

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Divin Nkurunziza; Christian Touma; [2021]
    Nyckelord :Leisure centers; informal learning; mathematics; encouragement; Fritidshem; informellt lärande; matematik; uppmuntra;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to get an overview of how the after-school teachers work to arouse children's interest in mathematics and how they further develop the children's mathematical knowledge. The study is examined with the help of the following questions: How do educators believe that students' interest in mathematics can be aroused through informal learning? How can the informants' ideas about informal learning in the after-school center be understood with the help of socio-cultural theories? We chose qualitative interviews as the method of our data collection in our study, in which three trained after-school center teachers were happy to participate. LÄS MER

  4. 19. Matematiska begrepp på ett digitalt sätt : En kvalitativ studie av pedagogers uppfattningar om matematik och digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Zeona Berndtsson; Mikaela Edvardsson; [2021]
    Nyckelord :Pedagoger; Matematik; Digitala verktyg; Läroplansteori; Didaktiska triangeln;

    Sammanfattning : Vad barn gör framför “skärmen” är en omdiskuterad fråga. Vår studie syftar till att undersöka pedagogers uppfattningar av matematik och digitala verktyg och hur dessa ämnen kombineras med varandra i förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 20. “När barnen själv förstår sambandet och ser kopplingen själv, det är så häftigt! -Det är därför man jobbar med det här.” : En kvalitativ studie om hur siffror och tal realiseras samt synliggörs i verksamheten ur fem förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Rustas; Maja Axelsson; [2021]
    Nyckelord :Numbers; pre-school teacher; interview; observation; mathematics; Siffra; tal; förskollärare; intervju; observation; matematik;

    Sammanfattning : Siffror och tal är något som finns runt om oss i samhället. Barn stöter på siffror och tal i hemmet och förskolan på olika sätt, medvetet eller omedvetet. I förskolan är matematik ett ämne som cirkulerar aktivt i dagens verksamheter. LÄS MER