Sökning: "matematiska teorier"

Visar resultat 21 - 25 av 116 uppsatser innehållade orden matematiska teorier.

  1. 21. Sannolikhetsteori i domstolen? - En utredning av för- och nackdelarna med den Bayesianska bevisvärderingsmetoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Axel Bellander; [2021]
    Nyckelord :straffrätt; rättsvetenskap; bevisvärdering; sannolikhetsteori; Bayesiansk sannolikhetsteori; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I svensk rätt gäller principen om fri bevisprövning. Principen innebär att domstolen fritt ska värdera den bevisning som presenteras under en rättegång. Det saknas i princip lagstadgade regler för hur bevisvärderingen ska utföras. I rättspraxis och lagförarbeten har dock vissa bevisvärderingsprinciper utvecklats. LÄS MER

  2. 22. Representationsformer inom linjära funktioner i tre svenska matematikläromedel : -en semiotisk läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Fredrik Andersson; Johan Nordberg; [2021]
    Nyckelord :gymnasieskola; linjära funktioner; läroböcker; läromedelsanalys; lärtillfällen; matematik; representationsformer;

    Sammanfattning : Arbetet med olika representationsformer och transformationer mellan dessa har en viktig roll i elevers lärande i matematik och eftersom en stor del av matematikundervisningen i skolan utgår från olika läromedel är det viktigt att som lärare vara medveten om vilka lärtillfällen olika läromedel erbjuder. Syftet med denna läromedelsanalys är därför att ta reda på vilka lärtillfällen olika läromedel erbjuder och hur de skiljer sig åt i representationen av olika representationsformer inom det matematiska området linjära funktioner. LÄS MER

  3. 23. En komparativ analys av tre matematiska kartläggningsmaterial : I vilken utsträckning kartläggningsmaterialen kan användas för att identifiera särskilt begåvade elever i matematikämnet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Conny Jonsson; Nisse Thaung; Christopher Johansson; [2020]
    Nyckelord :matematik; särskild begåvning; kartläggning; kompetenser; förmågor;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie synliggör i vilken grad de matematiska kompetenser som uttrycks i tre kartläggningsmaterial kan kopplas till särskilt begåvade elevers matematiska förmågor för att på så sätt underlätta ett identifierande av sagda elever inom ramen för ordinarie undervisning. Inledningsvis behandlas hur väl de allmänna matematiska kompetenserna i Niss och Højgaards (2019) KOM-projekt belyses i materialen. LÄS MER

  4. 24. Lärares syn på digitala läromedel i matematik. En kvalitativ intervjustudie med fokus på elever med särskilda utbildningsbehov i matematik, SUM.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Elisabeth Berg Isaksson; Ola Svensson; [2020]
    Nyckelord :Digitala läromedel; SUM-elever; Traditionella läromedel; Digitalisering;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av den svenska skolan har pågått med full kraft. I kölvattnet av den nya tekniken följer en helt ny syn på kunskap och en helt ny typ av läromedel. Dessa läromedel har bemötts olika av lärarkåren och det förs en debatt om fördelar respektive nackdelar. LÄS MER

  5. 25. Lärares frågor i matematikundervisningen : om möjligheter till utforskande samtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Nina Spångberg; [2020]
    Nyckelord :Interaction; communication; mathematical reasoning; teachers’ questions; exploratory talks; problem solving; mathematics education; Interaktion; kommunikation; matematiska resonemang; lärares frågor; utforskande samtal; problemlösning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Läroplanen, Lgr 11, vilar på en sociokulturell syn på lärande där lärande genom interaktion och kommunikation är en naturlig del. Kommunikationens men också de matematiska resonemangens betydelse för elevers matematiklärande råder samstämmighet kring inom forskningen. LÄS MER