Sökning: "mer ekologiskt"

Visar resultat 1 - 5 av 396 uppsatser innehållade orden mer ekologiskt.

  1. 1. Naturen och naturmaterialets betydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Elvingsson; Sara Ågren; [2024]
    Nyckelord :Naturen; naturmaterial; kreativitet; fantasi; lek; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Examensarbetet handlar om hur förskollärare och barn använder naturen och naturmaterial i undervisningssituationer och i leken när de är utomhus, samt att barnen ska få förståelse för hur viktigt det är att ta hand om jorden vi bor på.   Studiens syfte var att ta reda på hur förskollärare kan främja barn att bli mer kreativa och få en förståelse för hållbarbarhetsperspektivet när det kommer till att använda sig av naturen och naturmaterialet i den planerade och fria leken utomhus. LÄS MER

  2. 2. TEKNOLOGI OCH HÅLLBARUTVECKLING I SAMKLANG : En fallstudie av Trafikverkets och Region Stockholms infrastrukturutveckling

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Simon Lindholm; Mattias Prasitsom Edin; [2024]
    Nyckelord :Teknologisk innovation; Ekologisk modernisering; Transportinfrastruktur; Ekologisk hållbarhet; Stadsekologi;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka vad för roll olika teknologiska innovationer har haft för Region Stockholm och Trafikverkets infrastrukturplanering, samt vad för slags möjligheter och utmaningar som kan tänkas uppstå i och med detta. Uppsatsen är geografiskt avgränsad till Stockholmsregionen med fokus på den ekologiska dimensionen inom hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 3. Slöjdlärares perspektiv på utbildning och hållbar utveckling. : En kvalitativ studie om tolkningsutmaningar och implementeringsstrategier.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikael Norlin; Marianne Strandberg; [2024]
    Nyckelord :fenomenologi; hållbar utveckling; slöjdämnet; undervisning; utbildning;

    Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att utbilda för hållbar utveckling, men vad detta innebär konkret är inte självklart. I kursplanen för slöjdämnet ger det centrala innehållet vissa riktlinjer, men det överlåter mycket åt slöjdlärare att tolka och bestämma hur detta ska integreras i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. ÖAR, BROAR OCH GRÄNSGÅNGARE; Barriärer mot ekologiskt hållbarhetsarbete i Göteborgs miljöförvaltning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Filip Klang; [2023-09-27]
    Nyckelord :Hållbarhetsbarriärer; tjänstepersoner; myndighetsutövning; Agenda 2030; Göteborg;

    Sammanfattning : Att ställa om samhället till att bli mer hållbart i förenlighet med Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen har länge varit en tuff nöt att knäcka. Göteborgs stad har sedan 2021 arbetat med att implementera ett nytt miljö- och klimatprogram till följd av det mindre lyckade miljöprogrammet som löpte mellan 2012–2020. LÄS MER

  5. 5. Ekonomistyrningens roll för att stärka konkurrenskraften genom hållbarhetsintegrering

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Nordin; Moa Nyström; [2023-06-27]
    Nyckelord :Ekonomistyrning; Levers of Control; Hållbarhet; Konkurrenskraft;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Företag agerar och styr olika, bland annat beroende på dess storlek, mognadsfas och resurser. Hur ekonomistyrningen utformas och avspeglas i ett företag som är i en tillväxtfas är mer förekommande studerat utifrån en traditionell syn på ekonomistyrningen. LÄS MER