Sökning: "metoder i medie-och kommunikationsvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden metoder i medie-och kommunikationsvetenskap.

  1. 1. Digitala hjältar eller etiska skurkar? : En kvantitativ innehållsanalys om användningen av oetiska och etiska metoder, samt andrafiering i konfrontationsvideos publicerade på Dumpen.se.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nora Edin; Olivia Filipson; [2024]
    Nyckelord :Professional journalism; citizen journalism; media ethics; othering; Dumpen; confrontation; Professionell journalistik; medborgarjournalistik; medieetik; andrafiering; Dumpen; konfrontation;

    Sammanfattning : Studien syftar till att, ur ett medieetiskt perspektiv, analysera vilka oetiska och etiska metoder som organisationen Dumpen använder samt att granska hur individer som söker kontakt med barn i sexuellt syfte andrafieras. Detta för att bidra med kunskap till forskningen kring journalistik och medieetik. LÄS MER

  2. 2. Föräldraövervakning i den digitala eran

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Sofia Wester; Mathilda Wahlgren; [2024]
    Nyckelord :övervakningsstudier; föräldraövervakning; digital övervakning; övervakningsteknologi; platsspårning; panoptism; kontroll; integritet; säkerhet.; Social Sciences;

    Sammanfattning : I dagens teknologiskt avancerade samhälle har föräldrar börjat integrera digitala övervakningsverktyg som en del av föräldraskapet. Teknologins framsteg har gett möjlighet till nya typer av föräldrakontroller, där digital övervakning kan användas som verktyg för insamling av detaljerad information om barns digitala och fysiska fotspår. LÄS MER

  3. 3. Modevarumärkens användning av influencers i marknadsföringssyfte : en fallstudie om NAKD och Nelly.com

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Michelle Andersson; Emilia Lindholm; [2021]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur modevarumärken använder sig av influencers för att marknadsföra sig till sina konsumenter på sociala medie kanalen Instagram. För att undersöka detta användes två stycken fast fashion företag, NAKD och Nelly.com. LÄS MER

  4. 4. Virtuella influencers och trovärdighet : En kvalitativ och kvantitativ studie om influencer marketing och trovärdigheten hos virtuella influencers

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Moa Gehlin; Yasmin Jelassi; [2020]
    Nyckelord :Virtuell influencer; Influencer marketing; Trovärdighet; Parasocial relation; Nätverk;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: En forskare tror att virtuella influencers har en ljus framtid, vilket kan innebära att mänskliga influencers roll påverkas. Dessutom säger forskning att det finns en problematik i fenomenets trovärdighet, faktumet att overkliga aktörer inte uppfattas trovärdiga ser vi kan utgöra ett problem för användandet av virtuella influencers. LÄS MER

  5. 5. "DU ÄR INTE SÄRSKILT FEMINISTISK NU FAKTISKT WELL vem FAN tror ni är det hela JÄVLA tiden?" : En samtalsanalys av två feministiska aktivisters kommentarsfält på Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Natalie Nissan; Tilda Norrlin; [2020]
    Nyckelord :feminism; activism; Instagram; conversation analysis; comment space; CA; ideology; feminism; aktivism; Instagram; samtalsanalys; kommentarsfält; CA; ideologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ur en samtalsanalys undersöka vilka kommunikativa strategier och ideologier som florerar i kommentarsfälten hos två av Sveriges största feministiska aktivister på Instagram. Genom att undersöka hur samtalen ter sig kommer vi slutligen diskutera om den feministiska diskussionen i detta forum är öppen eller inte. LÄS MER