Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Visuell litteracitet och bildundervisning : En undersökning av elevers upplevelser av bildundervisningens syfte och centrala innehåll i relation till förmågan att tolka, analysera och kommunicera med bilder.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Alice Nilsson-Millet; Fleury Sarah; [2023]
    Nyckelord :visuell litteracitet; medie- och informationskunnighet; bildanalys; informella lärprocesser;

    Sammanfattning : Studien är en undersökning av elevers upplevelser av bildundervisningens syfte och centrala innehåll i relation till förmågan att tolka, analysera och kommunicera med bilder. Intervjuer har genomförts med fem elever i årskurs nio från två olika skolor i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Una Falsa Feminista : Sobre la protagonista en la novela Travesuras de la niña mala de Mario Vargas Llosa desde una perspectiva crítica falocéntrica

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Adina Johansson; [2023]
    Nyckelord :Mario Vargas Llosa; Feminism; Femininity; Characterization; Femme Fatale; Male gaze; The Bad Girl; Mario Vargas Llosa; Feminismo; Feminidad; Caracterización; Femme Fatale; Mirada masculina; Travesuras de la niña mala;

    Sammanfattning : La investigación presente analiza la caracterización de la protagonista de la novela Travesuras de la niña mala de Mario Vargas Llosa (2006) a través de una crítica falocéntrica para determinar si es una obra feminista o no. Particularmente, el objetivo del trabajo es analizar la descripción del personaje principal en relación con el feminismo y la feminidad, teniendo en cuenta desde cuál punto de vista la presentación está realizado. LÄS MER

  3. 3. Complementary porridge based on pearl millet and cow pea : the effect of traditional processing techniques and cooking methods on pasting properties and in vitro starch digestibility

    Master-uppsats, SLU/Department of Molecular Sciences

    Författare :Signe Christerson; [2023]
    Nyckelord :Cow pea; pearl millet; traditional processing techniques; germination; fermentation; soaking; pasting properties; starch digestibility; energy density;

    Sammanfattning : In Mozambique, malnutrition in children under 5 years is a serious concern. The condition is thought to be owing to nutritionally inferior diets and improper feeding practices on a mainly cereal-based diet, where porridges from millet- and legume-flours constitute the major staple food. LÄS MER

  4. 4. A Reader’s Response Approach to Lydia Millet’s “Zoogoing”

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Nahid Al-Tehmazi; [2021]
    Nyckelord :Climate change; climate fiction; empirical ecocriticism; reader-response theory;

    Sammanfattning : Since its establishment, the study of environmental literature has included a great deal of research which has based its arguments on assumptions that state that climate fiction contains persuasive elements that are impactful on readers. The problem with these assumptions is that they do not offer any empirical proof to demonstrate their arguments. LÄS MER

  5. 5. En Normkritisk Bildsal : Sexualitet, Identitetsskapande Och Bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Ferens; Maria Larsson; Batol Alawieh; [2021]
    Nyckelord :Art pedagogy; democratic citizens; criticism of norms; critical pedagogy; identity creation; content-based criticism; classroom environment; gender; slow pedagogy and sexuality.; Bildpedagogik; demokratiska samhällsmedborgare; normkritik; kritisk pedagogik; identitetsskapande; innehållsbaserad kritik; klassrumsmiljö; kön; långsam pedagogik och sexualitet.;

    Sammanfattning : Kunskapsöversiktens syfte är att belysa bildpedagogik genom kritisk pedagogik, identitet och identitetsskapande. Detta undersöker vi genom utvalda artiklar, där vi lyfter fram de olika metoderna och resultaterna i artiklarna. Genom en systematisk undersökningsprocess hittade vi och valde ut artiklar som är relevanta för vårt syfte. LÄS MER