Sökning: "mindre läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 217 uppsatser innehållade orden mindre läsning.

  1. 1. Elevers spåk- och läsutveckling genom högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cajsa Sjögren; Roya Anwari; [2024]
    Nyckelord :grundskola; högläsning; interaktiv högläsning; läsförståelse; läsutveckling; multimodal undervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Kunskapsmätningar visar att elevers läsförståelseförmåga blir sämre. I Sverige visar forskning att elevers inställning till läsning är mindre positiv jämfört med andra länder. Vi har valt att undersöka hur högläsning påverkar elevernas språk- och läsutveckling i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Elevers upplevelse av inkludering i läsning av skönlitteratur.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Cim Rosvall; [2024]
    Nyckelord :Bokval; Elevinflytande; Elevers perspektiv; Litteracitet; Litteraturundervisning; Läsning; Perceptionsteori; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Denna studie använder en kvantitativ forskningsmetod i mindre skala för att undersöka frågeställningen: "Upplever deltagarna på kollektiv nivå att de är inkluderade i svenskundervisningen när det gäller läsning av skönlitteratur; med fokus på deras intresse, individualitet och motivation?".   Studien syftar inte till att undersöka till vilken grad eleverna har denna upplevelse utan fokuserar på om och vad de deltagande eleverna upplever. LÄS MER

  3. 3. Swedish Pandemic Preparedness Plans and the Existential Pandemic Threat : A Pandemic Imaginary Perspective

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Viktor Eskilsson; [2024]
    Nyckelord :risk perception; pandemic imaginary; meta narrative; pandemic preparedness;

    Sammanfattning : Pandemiberedskap är central ur ett säkerhets- och folkhälsoperspektiv. Uppsatsens fokus ligger på existentiell riskuppfattning i Folkhälsomyndighetens pandemiberedskapsplaner från 2019 och 2023. För analysen detta används ett perspektiv som utvecklats av en medicinsk antropolog vid namn Christos Lynteris. LÄS MER

  4. 4. "Om inget annat skaver, fungerar det" : En kvalitativ studie om lärares och flickor med autisms erfarenheter och upplevelser av läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Säfström; Ann-Catrin Enbacka; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; relationellt perspektiv; flickor med autism; läsförståelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Flickor med autism är som elevgrupp underrepresenterade i forskning vilket gör att det finns ett behov av att synliggöra deras förutsättningar för att lyckas i skolarbetet. Vi har därför genomfört en kvalitativ studie där syftet var att få en fördjupad bild av hur lärare och flickor med autism upplever olika arbetssätt inom läsförståelse. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur – vägen till lärande? : En systematisk litteraturstudie gällande skönlitteraturens och läsförmågans inverkan på gymnasieelevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Lina Lundberg; Sofi Regnander; [2023]
    Nyckelord :svenskämnet; gymnasieelever; läsning; skönlitteratur; läsförmåga; läsmängd; lärande genom läsning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att med utgångspunkt i svenskdidaktisk forskning undersöka vilken betydelse skönlitterär läsning har för gymnasieelevers läsförmåga och i förlängningen deras lärande genom läsning. Mot bakgrund av larm om att unga läser allt mindre samtidigt som läs- och kunskapsresultat i svensk skola sjunker valdes litteratur för att nå syftet. LÄS MER