Sökning: "modeindustrin"

Visar resultat 26 - 30 av 140 uppsatser innehållade ordet modeindustrin.

  1. 26. Sourcing av deadstockmaterial : Utmaningar och möjligheter för Born Sustainable Firms inom modeindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Susanna Süllmann; Moa Voxhed; Maria Karlsson; [2023]
    Nyckelord :sourcing; deadstock material; deadstock sourcing; Born Sustainable Firm BSF ; waste; sustainable development; textile and apparel industry; sourcing; deadstockmaterial; deadstocksourcing; Born Sustainable Firm BSF ; avfall; hållbar utveckling; textil- och klädindustrin;

    Sammanfattning : Modeindustrin genererar enorma mängder textilavfall varje år. Detta har resulterat i ett behov av en mer hållbar syn på modeindustrin, med fokus på att bekämpa de negativa effekterna samtidigt som ekonomisk tillväxt upprätthålls. LÄS MER

  2. 27. En Universal Utstyrsel som Medborgarlön : Hur statliga kläder kan hjälpa till att lösa hållbarhetsproblemen i modeindustrin

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Amélie Fast; [2023]
    Nyckelord :Fashion; design; product design; BUI; basic universal clothing; sustainability; circular design; sustainable design; fashion industry; sewing; Mode; design; produktutveckling; medborgarlön; hållbarhet; hållbar design; cirkulärdesign; sy; modeindustrin;

    Sammanfattning : The purpose of this project is to identify issues plaguing the fashion markets poor record of sustainability andprovide a solution. This is done by identifying the issues, why they happen, how they can be solved and what the solution should look like. LÄS MER

  3. 28. Dela, engagera, byt: gemenskap som skapar förändring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Emma Forsgren; Ella Stattin; [2023]
    Nyckelord :Cirkulärt mode; engagemang; community; värdeskapande; Instagram; Social Sciences;

    Sammanfattning : I nuläget har textilkonsumtion en betydande negativ miljöpåverkan och behovet av hållbara konsumtionsmönster blir allt mer brådskande, konsekvent har modeindustrin en central roll i att främja förändring. För att hantera industrins utmaningar kring miljöpåverkan, utforskar denna studie styrkan i engagemang och community-byggande aktiviteter på Instagram. LÄS MER

  4. 29. Från linjär till cirkulär : En kvalitativ studie om hur svenska modeföretag kan stärka sitt varumärke med hjälp av second hand-försäljning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Olivia Karlsson Rydermark; Jennifer Åmark; Zanna Haagen; Hilda Falk; [2023]
    Nyckelord :Brand identity; Brand knowledge; Brand associations; Brand image; Brand loyalty; Second Hand; Circular Business Models; Sustainability.; Varumärkesidentitet; Varumärkeskännedom; Varumärkesassociationer; Varumärkesimage; Varumärkeslojalitet; Second hand; Cirkulära affärsmodeller; Hållbarhet.;

    Sammanfattning : Modeindustrin har historiskt sett låtit människor uttrycka sin kreativitet och personlighet genom kläder, men den har också bidragit till överkonsumtion och negativa miljö- och sociala konsekvenser. För att skapa en mer hållbar modeindustri har cirkulära affärsmodeller utvecklats, där återanvändning och återvinning av kläder spelar en viktig roll. LÄS MER

  5. 30. Hur kommunicerar företag inom modeindustrin social hållbarhet på sina hemsidor?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Falkengaard; Isabelle Petersson; [2022-10-13]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER