Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Montessorilärares tankar om lek : En kvalitativ studie om utbildade montessorilärares tankar om lekens betydelse och deras roll i barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emma Toll; [2018]
    Nyckelord :preschool; play; Montessori; Montessori teacher; actor-network theory; förskola; lek; montessori; montessorilärare; aktör-nätverksteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur några utbildade montessorilärare ser på lek i montessoripedagogiken. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer har deltagarna delat med sig av sina tankar om lekens betydelse och deras roll i leken inom montessoriförskolan. LÄS MER

  2. 2. "Hjälp mig att göra det själv" : En studie om tillit i en montessoriförskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Engström; [2015]
    Nyckelord :Montessori; trust; qualitative study; observation; hermeneutics; Montessori; tillit; kvalitativ studie; observation; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om, och i så fall hur, montessorilärare visar tillit till barns egenstyrda aktivitet i sitt arbetssätt på en montessoriförskola. De frågeställningar som studien baserats på är: - Hur visar montessorilärare barn tillit vid byte av aktivitet? - Hur inspirerar montessorilärare barn för att göra saker själva? För att få svar på dessa frågeställningar har jag använt mig av en kvalitativ metod genom ostrukturerade observationer samt analyserat utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. ”Det är mitt arbete att följa barnen” En studie om montessorilärares arbete under montessoripass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kristina Mellqvist; [2015]
    Nyckelord :Montessori; arbetscykel; hjälplista; lärarroll; id;

    Sammanfattning : Syfte och frågorSyftet med mitt examensarbete är att undersöka vad det är som utmärker montessorilärares arbete liksom hurverksamma montessorilärare tolkar montessoripedagogiken och hur det ser ut i praktiken i deras verksamhet med fokuspå de så kallade montessoriarbetspassen. Följande frågeställningar vill jag få besvarade genom min undersökning:• Vilken betydelse har montessoripedagogiken för hur montessorilärare interagerar med elever undermontessoriarbetspassen?• Hur tolkar montessorilärare sin egen roll i montessoripedagogiken?Metod och materialI min studie har jag använt mig av två kvalitativa metoder, observation och intervju, en så kallad metodtriangulering. LÄS MER

  4. 4. Lärande av antal på montessoriförskolor

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Maud Gustafsson; Danijela Dragisic; [2009]
    Nyckelord :antalsuppfattning; matematik; Montessori; räkneprinciper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barn mellan 3-6 års ålder utvecklar förståelse för antal på montessoriförskolor. Vi vill också se vilka metoder som används och vilken roll montessorimaterialen kan ha för barns lärande av antal. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogik i Montessoriskolan : En komparativ fallstudie vid två montessoriskolor

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Annette Funck; [2008]
    Nyckelord :Specialpedagogik; montessoripedagogik; barn i behov av särskilt stöd; individuellt arbete; en förberedd miljö;

    Sammanfattning : Uppsatsen är ett examensarbete inom kursen Praxis, forskning och utvecklingsarbete. Det valda problemområdet är: Specialpedagogik i montessoriskolan. Forskningsansatsen är inspirerad av en socialkonstruktivistisk- och etnografiskteoriansats utifrån studiens problemområde och syfte. LÄS MER