Sökning: "motorisk betydelse för inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden motorisk betydelse för inlärning.

  1. 1. Vant eller ovant, mer eller mindre : En studie om motorik inom slagverk och trummor på kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jonatan Carlsson; [2022]
    Nyckelord :motorik; koordination; slagverk; trummor; kulturskola; inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad slagverkspedagoger på kulturskolan anser vara faktorer som påverkar elevernas motoriska inlärning och utveckling, hos deras elever i framför allt yngre åldrar. Frågeställningarna söker svar på vad som påverkar motoriken, huruvida det går att tidsmässigt planera när olika motoriska framsteg bör ske samt om och eventuellt vilka verktyg lärarna har för motorisk utveckling hos sina elever. LÄS MER

  2. 2. "Min hjärna säger att jag inte ska men min kropp gör inte som min hjärna vill" : En intervjustudie med åtta pedagogers uppfattningar och upplevelser av elevers motorik, fysisk aktivitet och koncentration.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Allerhed; Marie-Louise Johansson; [2017]
    Nyckelord :elever; fysisk aktivitet; inlärning; koncentration; motorik; pedagoger; rörelse;

    Sammanfattning : I den svenska skolan är elevernas kunskapsinhämtning ofta knutna till klassrumssituationer som kräver elevernas fulla koncentration. Vilka faktorer kan det finnas som påverkar koncentrationen. Vi valde att fokusera på om motorik och fysisk aktivitet kan påverka koncentrationen. LÄS MER

  3. 3. En studie om barns motoriska utvecklingsmöjligheter i förskolans inomhusmiljö

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Veronica Johansson; Johanna Persson; [2016]
    Nyckelord :Barn; förskola; inlärning; lek; material; motorik; pedagog;

    Sammanfattning : Barn rör sig mindre idag än tidigare, vilket kan leda till minskad stimulans av barns rörelseutveckling. I förskolans läroplan finns strävansmål för att stimulera barns motoriska utveckling. LÄS MER

  4. 4. Förskollärarnas arbete och medvetenhet kring barns motoriska utveckling : En studie om hur förskollärare arbetar för att främja barns motoriska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maria Elm; [2014]
    Nyckelord :Preschool; preschoolteacher; motor; motor skills; motor developement; motor training; Förskollärare; förskola; motorik; motorisk utveckling; motorisk träning;

    Sammanfattning : Goda möjligheter till rörelse och medveten motorisk träning skapar goda möjligheter för barn att utveckla motoriska färdigheter, vilket kan leda till bättre skolprestationer. Forskning visar att dagens stillasittande aktiviteter så som tv, surfplattor och datorer m.m. LÄS MER

  5. 5. Motorisk träning : Grundrörelseträning främjar barns koncentrationsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Katarina Torsson; Annika Eriksson; [2014]
    Nyckelord :Miljö; rörelse; koncentrationsförmåga; barn; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger på förskolan hjälper barn med koncentrationssvårigheter och vilken kunskap som finns hos pedagogerna. Vi undersöker även miljöns inverkan på barn med koncentrationssvårigheter. LÄS MER