Sökning: "multicultural school"

Visar resultat 16 - 20 av 295 uppsatser innehållade orden multicultural school.

  1. 16. ”Kan vi få lära oss något om krigen som pågår idag och inte för 1000 år sedan?” : En kvalitativ intervjustudie om historielärarens roll i det mångkulturella klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jona Karam; [2022]
    Nyckelord :Multicultural; intercultural; diversity; culture; history; teaching; grades 4-6; Mångkultur; interkulturell; mångfald; kultur; historia; undervisning; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Skolan är en spegling av samhället där kulturella möten mellan individer alltid har varit en pågående process. Enligt Lgr11 ska historieundervisningen bidra till att eleverna får en ökad förståelse för olika kulturella levnadssätt och sammanhang. LÄS MER

  2. 17. Strategier för en främjande språkutveckling bland elever i mångkulturella skolkontexter inom samhällskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adis Vojnikovic; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; språkinriktning; språkutvecklande undervisning; språklig stöttning;

    Sammanfattning : I samband med olika konflikter runt om världen så har många emigrerat till Sverige. Detta har även påverkat skolornas elevsammansättning då de svenska skolorna inte är lika heterogena som tidigare. LÄS MER

  3. 18. ”De vars historia vi bara hoppar över” : En undersökning om fem gymnasielärares planeringsarbete och förhållningssätt till en västerländsk kanon i historieämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Signe Sahlström; [2022]
    Nyckelord :Den västerländska kanon; historieämnet; planeringsarbete; Laila Nielsen;

    Sammanfattning : In the subject of history, a canon can be identified, which refers to the knowledge that is seen as desirable and immortal. This knowledge is what is perceived as general education and thus worth remembering. This means that the knowledge that falls outside of the canon is perceived as less important and therefore can be forgotten. LÄS MER

  4. 19. Multicultural literature and intercultural theory in English 6 : A qualitative study of teachers’ experiences with multicultural literature in upper-secondary schools in Sweden

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Bian Solmaz; [2022]
    Nyckelord :Multicultural literature; intercultural theory; diversity; culture; intercultural pedagogy; L2 English; education; content analysis; interviews; upper-secondary school; Sweden;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine English language teachers’ choices and uses of literary texts, and more particularly, multicultural forms of literature from an intercultural pedagogical angle. Drawing on a qualitative approach, six English teachers’ experiences were explored using interviews. LÄS MER

  5. 20. Ethnic Sentiments

    Master-uppsats, Lunds universitet/Graduate School

    Författare :Akinbolaji Wiwoloku; [2022]
    Nyckelord :Ethnicity; voting behavior; Multicultural society; Election and Nigeria; Social Sciences;

    Sammanfattning : Voting behavior influences the electoral process and voting pattern in every democratic government. When it especially pertains to any multicultural society there is often this global applicability of similar tendency to have similar historical reality when it comes to voting behavior. LÄS MER