Sökning: "multicultural school"

Visar resultat 6 - 10 av 295 uppsatser innehållade orden multicultural school.

  1. 6. Using Frederick Douglass’s Autobiography to Promote Cultural Awareness

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Manuella Jabra; [2023]
    Nyckelord :Slave narrative; intercultural language teaching; autobiography;

    Sammanfattning : This essay examines in what ways Frederick Douglass’s autobiography Narrative of the Life of Frederick Douglass, an American Slave can be used to promote cultural awareness in the English subject of Swedish upper secondary school. To explore this question, the essay uses the concepts from Byram et al's. LÄS MER

  2. 7. Gymnasieelevers upplevelser av kontroversiella samhällsfrågor : En fallstudie om undervisning från ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Eldin Smajlovic; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay aims to study upper secondary school students' perspectives on controversial public issues (CPI). The chosen CPI for this study was criminality and integration. The purpose is broad and aims to shed light on students' interpretations, feelings and thougts about CPI as a basis for teaching. LÄS MER

  3. 8. Flerspråkighet: vanligt eller ovanligt? : En innehållsanalys av flerspråkighetens förekomst i läromedel kopplade till kurserna Svenska 2 & 3 inom gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nadine Noureddine; [2023]
    Nyckelord :Digital educational aids; upper secondary school; multilingualism; content analysis;

    Sammanfattning : This thesis examines the occurrence of multilingualism in three Swedish educational aids. A both quantitative and qualitative content analysis has been carried out, in order to find out in what way multilingualism is portrayed in the digital educational books, whether it is described as a challenge or not, to what extent multilingualism is mentioned implicitly versus explicitly and last but not least, if emphasis is put on multilingualism connected to words or speakers. LÄS MER

  4. 9. Abrahamitiska religioner i svenska läromedel, 1994-2020 : Hur religionerna skildras gentemot varandra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jens Köhler; Drilon Istrefi; [2023]
    Nyckelord :School; Education; Inclusion; Religion; Religions; Belief; Background; Equality; Multicultural; Diverse; Classroom; Abrahamic; High School.; Skola; Utbildning; Inkludering; Religion; Religioner; Trosuppfattning; Bakgrund; Likvärdighet; Mångkultur; Diversifierat; Klassrum; Abrahamitiska; Högstadie.;

    Sammanfattning : I svenska läromedel för religionskunskap på högstadienivå är det vanligt att de “abrahamitiska religionerna” behandlas för att ge eleverna en ökad förståelse för religiös mångfald och främja interreligiös tolerans. Tyvärr finns det dock tendenser där islam och judendom framställs som "den andre" i förhållande till kristendomen. LÄS MER

  5. 10. De skilda upplevelserna av icke-konfessionalitet : Lärares perspektiv på icke-konfessionalitet i utbildningen i svenska kommunala grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Malin Magnusson; Deseré Lindelöv; [2023]
    Nyckelord :Non-confessional; non-religious; confessional; freedom of religion; study of religions; multicultural; primary school; Icke-konfessionell; icke-religiös; konfessionell; religionsfrihet; religionskunskap; mångkulturell; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på konfessionalitet i utbildningen i svensk kommunal grundskola samt hur de tolkar det som står i skollagen med en icke-konfessionell skola. Med utgångspunkt i skolans styrdokument och forskning om icke-konfessionalitet, har vi utformat frågeformulär som aktiva lärare på grundskolan svarat på för att få fram empirin. LÄS MER