Sökning: "musikalitet"
Visar resultat 21 - 25 av 66 uppsatser innehållade ordet musikalitet.
21. Kan höra men inte göra : en kvalitativ studie med grundad teori
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Vad är musikalitet, musikalisk kunskap och musikaliska färdigheter? I denna studie har jag undersökt musiklärares åsikter på detta område. Har varje elev möjlighet att vara eller bli musikaliska och förvärva dessa färdigheter för att uppnå de lägsta godkända betygen? Amusi är en neurologisk funktionshämning som berör den perceptiva oförmågan att höra och förstå tonhöjd och rytm. LÄS MER
22. Hur hjälper gymnasiekurserna Instrument eller sång 1-3 mig? : En inblick i elevers uppfattning av Instrument eller sång-kursernas relevans utanför skolsammanhang
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats arbete är att undersöka gymnasiekursernas, Instrument eller sång 1-3 inom musikämnet i Lgy11 (Skolverket 2011), påverkan på elevers musikalitet inom tre aspekter; musicerande på fritiden (påverkan), musikaliskt personligt uttryck (inflytande) och musikalisk kreativitet. De frågeställningar som ställts har eftersträvat att få svar relevanta för mängd och utsträckning. LÄS MER
23. En fenomenografisk analys av några föräldrars uppfattning om barns musikaliska utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och analysera några föräldrars uppfattningar om barnsmusikaliska utveckling. Genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med föräldrar i enkommun i Södra Sverige har vi undersökt uppfattningar om barns musikaliska utveckling. LÄS MER
24. Är det så jag låter? : hur inspelning kan ge elever insikt i sitt musikaliska lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka om man med inspelning som verktyg kunde vidareutveckla musikaliska kvalitéer som upptäckes genom att lyssna på sig själv via en inspelning. Ifall detta verktyg kunde skapa motivation till lärande undersöktes också. LÄS MER
25. Musik i förskolan - “lika självklart som att äta mat” : En intervjustudie angående förskollärares föreställningar om sig själva i samband med musik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna undersökning har vi intervjuat fyra förskollärare för att ta reda på deras tankar om sig själva i samband med musik i förskolans verksamhet. Resultatet i studien visar att osäkerhet, i relation till musik, förekommer i svenska förskolor. LÄS MER