Sökning: "musikalitet"

Visar resultat 11 - 15 av 66 uppsatser innehållade ordet musikalitet.

  1. 11. Konkreta koncept, perception, association och genuin gestaltning- Ett strukturalistiskt skapandeverktyg för att närma sig världens inneboende musikalitet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Saga Fagerström; [2020-06-04]
    Nyckelord :komposition; musikalisk gestaltning; musikalisk association; intermodalitet; svag synestesi; konkreta koncept; konceptuell musik; konceptuell konst; strukturalism; skapandeverktyg;

    Sammanfattning : Författaren undersöker en musikalisk gestaltningsmetod som ämnar att skapa musik som kan placeras in mellan icke-konceptuell musik och konceptuell konst. Hon menar att det finns ett glapp på skalan mellan dessa och vill definiera en ny slags konceptuell musik genom att omvärdera konceptets roll i kompositionsprocessen. LÄS MER

  2. 12. Violinteknik – grundteknikens betydelse

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Johanna Wängberg; [2020-03-05]
    Nyckelord :Violin; violinkonsert; Sibelius; grundteknik; violinteknik; Kato Havas; Simon Fischer; stråkhållning; intonation; Alexanderteknik;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om att jag vill låta som en professionell violinist. Jag hade tre ljudfiler från en övningsprovspelning jag gjorde 2015 att utgå ifrån. Jag började med övningar ur böcker, men nådde ingen direkt förbättring. Jag köpte på inrådan av min lärare en ny fiol. LÄS MER

  3. 13. Barns sångimprovisation : Om att utforska kreativitet genom lek

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Mathilda Sundin; [2020]
    Nyckelord :singing; improvisation; children; music; play; creativity; sång; improvisation; barn; musik; lek; kreativitet; skapande;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka hur barn utforskar musikalitet genom lek. I undersökningen kombinerades deltagande observation, ljud- och videoupptagning och barns reflektion vid informella samtal och bildskapande. Två barn, fem och sex år, deltog i observationerna som utfördes i deras hem. LÄS MER

  4. 14. Jag hör inte! : En musikstudie i att lyssna inåt, på andra och ljudexempel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jonathan Wanneby; [2020]
    Nyckelord :Ear training; experiences; improvisation; audiation; concentration; listen; Deep listening; gehör; upplevelser; improvisation; audiation; koncentration; erfarenheter; lyssna; Deep listening;

    Sammanfattning : En vital del av musiken är att lyssna, oavsett om man är tonsättare, lärare, musiker eller elev. Inhämtning och återskapande av musiken medför att musiker kan utveckla sin musikalitet och sitt musikaliska hantverk, lyssnandet blir en konsekvens för utveckling där personen berörs men också finner djup på olika nivåer. LÄS MER

  5. 15. Uppvärmning för kroppens och röstens känslouttryck på scen - Ett sökande efter de inre känslorna utanpå

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Johanna Fredriksson; [2019-09-23]
    Nyckelord :Uppvärmning; känslor; emotioner; mimik; ansiktsuttryck; gestik; kroppshållning; position; uttryck; känslouttryck; scenspråk; scenframställning; skådespel; opera; sång; röst; talröst; repetition; musikalitet;

    Sammanfattning : Opera är sceniska och musikaliska uttryck sammanvävda och som operasångare förväntas du kunna förmedla känslor genom din sång och din scenframställning, men hur kan operasångaren hantera dessa, ofta stora känslouttryck, på ett sceniskt tydligt och trovärdigt sätt? I detta arbete skriver jag om den uppvärmning för känslouttryck i kropp och röst som jag skapat inför, och provat under, repetitionsperioden och föreställningsperioden för operan Dido & Aeneas. Uppvärmningen baseras på 8 grundkänslor och 28 sekundära känslor som med hjälp av traditionell och retorisk gestik kopplas ihop med universella ansiktsuttryck. LÄS MER