Sökning: "musikalitet"

Visar resultat 16 - 20 av 66 uppsatser innehållade ordet musikalitet.

  1. 16. “Jag sjunger hellre än bra...” : En kvalitativ studie om arbetet i förskolan med musik i åldrarna 1–3 år och hur förskollärare upplever ordet musikalisk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Carolina Larsson; Isabelle Lindstam; [2019]
    Nyckelord :musik; förskola; musikalisk; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra på vilka sätt förskollärare arbetar med musik mot yngre barn i åldrarna 1–3 år samt hur förskollärarna ser på musikalitet i arbetet med barnen. De frågeställningarna som vi har besvarat för att uppnå syftet är: På vilka sätt arbetar förskollärarna mot de yngre åldrarna (1–3 år) med musik? Och hur beskriver förskollärarna betydelsen av att vara musikalisk i användandet av musik? Studien har genomförts med kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  2. 17. Omgivningens musikalitet : Fältinspelningens roll i skapandeprocessen hos tre nutida experimentella musikskapare

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Edvina Ström Fahlqvist; [2019]
    Nyckelord :Fältinspelning; field recording; skapandeprocess; konstnärsskap; komposition; musikskapande; inspelning; inspiration;

    Sammanfattning : This essay examines how field recordings have been used in composition historically, and how three contemporary composers are using field recording as an element in their compositional practice. With focus on the relationship between detailed listening to sonic environments, inspiration and musical composition and the correlation between these aspects, this essay investigates a few examples of current artistic practices wherein field recording has been used as an integral part of the artistic process. LÄS MER

  3. 18. Förskollärarens melodi : En analys av förskollärares upplevelser och meningsskapande kring sång och musik i förskolans omsorgssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Laila Traunmüller; [2019]
    Nyckelord :Sång och musik; omsorg; kommunikativ musikalitet; meningsskapande; fenomenologi; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom tolkningsfenomenologisk analys, IPA, undersöka förskollärares upplevelser och meningsskapande kring sin egen användning av sång och musik i förskolans omsorgssituationer. Studiens resultat är att förskollärares förförståelse av fenomenet kommunikativ musikalitet framträder genom deras begrepp, exempelvis sjunga eller ramsa. LÄS MER

  4. 19. Det harmoniska gehöret : En kartläggning kring pedagogik för att utveckla gehörets harmoniska aspekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Viktor Ritchey; [2019]
    Nyckelord :musik; musikteori; gehör; harmonik; ackord; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskningsstudie är att undersöka hur fenomenet gehör kan uppfattas och förstås på olika sätt, vilket i sig ligger till grund för hur gehör och harmonik kan läras ut. Studien genomförs med en fenomenografisk ansats med tre stycken kvalitativa intervjuer med gehörslärare från olika bakgrunder, arbetserfarenheter och utbildningar för att jämföra och kartlägga deras undervisning. LÄS MER

  5. 20. Kreativitet og musikalitet. For den aspirerende musiker

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Morten Alkjær Lassen; [2019]
    Nyckelord :Musik; musikalitet; kreativitet; kreativ proces; mesterskab.; Performing Arts;

    Sammanfattning : Kreativitet er for de fleste et begreb, der forbindes med excentriske og spirituelle personligheder. Musikalitet er for de fleste et begreb, der skaber associationer til medfødt talent. Dog er begge begreber en gennemgående del af den professionelle musikers hverv. LÄS MER