Sökning: "myten om"

Visar resultat 16 - 20 av 165 uppsatser innehållade orden myten om.

  1. 16. Stefan Zweigs Europagedanke in Die Welt von Gestern : Europäische Einigkeit in einer Zeit des Zusammenbruchs

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

    Författare :Scott Sutherland; [2021]
    Nyckelord :Stefan Zweig; Europa; Europagedanke; Flucht ins Geistige; Utopie; zweiter Weltkrieg; Sieg in der Niederlage; Europäische Einigkeit; Die Welt von Gestern;

    Sammanfattning : In den letzten Jahren hat der Europagedanke Stefan Zweigs erneut Interesse geweckt, sowohl in der Forschung als auch in den Medien und in der Politik in einer Zeit, in der Beobachter Parallelen zu der Gegenwart suchen und versuchen einen Zeitgeist der Instabilität und Negativität in Europa und im Westen zu erklären. Zweigs Memoiren Die Welt von Gestern (1942) stellen ein bekanntes, frühes Beispiel eines entwickelten Europagedankens dar, obwohl sein Wert oft debattiert wird. LÄS MER

  2. 17. Hur skiljer sig genusstereotyper i svensk och amerikansk spelreklam? : En jämförande textanalys

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Karoline Johnsen; [2020]
    Nyckelord :Genus; Stereotyper; Sverige; USA; Spelreklam; Onlinespel; Media; Reklam; Representation; Textanalys;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka representationen av genusstereotyper, även med hänsyn till etnicitet, inom svensk och amerikansk spelreklam. Med hjälp av det teoretiska ramverket kommer viktiga delar av innehållet i reklamfilmerna att analyseras. LÄS MER

  3. 18. Att sälja ett klimathot : En kvalitativ studie om vilka kulturella värderingar och föreställningar som kommuniceras i två reklamfilmer från flygbolagen SAS och KLM

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Maja Ekman; [2020]
    Nyckelord :reklam; miljö; semiotik; Roland Barthes; mytteori; textanalys;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker meningsinnehållet i två uppmärksammade reklamfilmer från flygbolagen SAS och KLM. Syftet med studien är att urskilja vilka kulturella värderingar och föreställningar som kommuniceras i reklamfilmerna och hur dessa kommer till uttryck. LÄS MER

  4. 19. Myten om den utarmade stadskärnan : En flerfallstudie om två kommuners upplevda relation mellan stadskärna och externhandel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Simon André; [2020]
    Nyckelord :Externhandel; Stadskärna; Handelsgeografi; Handel; Utarmning;

    Sammanfattning : This paper set out with the goal of comparing the perception of inner-city retail’s status with its factual status. A focus has here been made on the city centre’s relationship with external city-centres, due to it often being conceived as one of the primary causes for the stagnation of city-centres. LÄS MER

  5. 20. Tjej, bitch, käring eller hora? : En undersökning om högstadieungdomars kännedom om, bruk av och attityder till slang.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :louise lönnborg; [2020]
    Nyckelord :språk; slang; ungdomsspråk; attityder; sociolingvistik;

    Sammanfattning : Följande studie är en undersökning med sociolingvistisk inriktning med fokus på ungdomars språkbruk. Studiens teoretiska ramverk utgörs av sociolingvistiska teorier och utifrån dessa teorier analyseras och diskuteras studiens empiriska material. LÄS MER