Sökning: "narrativ teori barn"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden narrativ teori barn.

  1. 16. Hur uppfattar föräldrar Babblarna som fenomen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Richard Björkholm; [2017]
    Nyckelord :Babblarna; parenthood; children; Parents; children’s media; Babblarna; Föräldraskap; Barn; Föräldrar; barnmedier;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks det hur föräldrar uppfattar Babblarna som leksak och pedagogiskt medel, Babblarna är ett barnmedium riktat till barn dock köps Babblarna av föräldrarna som övertygas av dess narrativ av olika skäl. En receptionsanalys med intervjuer och ett fältarbete med bloggar och forum genomfördes. LÄS MER

  2. 17. Det var en digital gång : En teoretisk uppsats om datorspel som möjliga komplement till läsandet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Eric Carlsson; [2016]
    Nyckelord :Datorspel; komplement; interaktivitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Datorspel har ett stigma över sig där de anses ha en negativ influens över barn och ungdomar. Detta stigma avvärjer många skolor och lärare från att använda sig av datorspel i klassrummet, där spel potentiellt kunnat hjälpa elever med läs- och koncentrationssvårigheter. LÄS MER

  3. 18. Vad håller de egentligen på med i skolteaterfoajén?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Gunilla Fihn; [2014-08-14]
    Nyckelord :skola; teater; lärare; barn; makt; handling;

    Sammanfattning : Undersökningen syftar till att skapa kunskap om barns och lärares handlingar inför mötet med teater och diskutera vad dessa handlingar har att berätta om lärares yrkeskunskaper och barns hinder och tillträde till kultur. Undersökningen studeras med kritisk diskursteori och narrativ teori genom Foucaults teorier om diskurser och makt. LÄS MER

  4. 19. AKK och autism. Om alternativ och kompletterande kommunikation och autism i den inkluderande förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Peter Johansson; [2014-04-10]
    Nyckelord :alternativ och kompletterande kommunikation; AKK; autism; inkludering; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att skapa förståelse kring en pedagogs erfarenheter av att arbeta med Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i relation till en pojke med autism (autismspektrumstörningar). Syftet preciseras i följande två frågeställningar: 1. LÄS MER

  5. 20. Kulturellt perspektiv på barns lek inom förskolan

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Kultur inom förskolan; lek; små barns lärande; barns utveckling; narrativ teori;

    Sammanfattning : Barns lek är betydelsefull för deras utveckling och hur barn fungerar som sociala människor. I leken tar barnen in de erfarenheter som de upplevt och utvecklar dessa i gemenskap med andra. Vår kulturella och sociala bakgrund formar oss till den vi är. LÄS MER