Sökning: "narrative level"

Visar resultat 1 - 5 av 288 uppsatser innehållade orden narrative level.

  1. 1. Röster från barndomen om upplevdasexuella övergrepp : - En studie baserad på vuxna kvinnorssjälvbiografiska berättelser

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Elin Lund; Johanna Taninger; [2024]
    Nyckelord :autobiographies; sexual abuse; children; childhood; woman; risk and protective factors;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate adult women's experiences of sexual abuse by a close adult relative in their childhood. We have chosen to study two autobiographies written by women who themselves grew up in an environment where they were subjected to sexual abuse. LÄS MER

  2. 2. Skådepenningar i enväldets tjänst: Ekonomisk och politisk legitimitet i Gustav III:s kungliga medaljer 1772–1792

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historisk arkeologi

    Författare :Samuel Holmesson; [2024]
    Nyckelord :Medalj; legitimitet; Gustav III; gustaviansk; ekonomi; ikonografi; livsmedelspolitik; penningpolitik; reformpolitik; History and Archaeology;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis in Historical Archaeology concerns how the royal medals of the Swedish King Gustav III (1756-1792) functioned as a means of political propaganda, namely in what ways an official legitimizing narrative was created about the country’s economy and the role of the King herein, through the images and texts of the royal medals. Inspired by Clifford Geertz’ anthropological perspective on authority it views the royal medal as a means of communication and as a branch of a greater “master fiction” that monarchy created around itself. LÄS MER

  3. 3. Selfie med Syfte: Influencers som aktivister

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elma Hrnjic; Sandra Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Influenceraktivism; Varumärkesaktivism; Konsumentupplevelser; Influencer; Varumärkesautenticitet.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Influenceraktivism - En kvalitativ studie med narrativ ansats för att ta del av svenska konsumenters upplevelser när influencers använder varumärkesaktivism i sitt varumärke. Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Elma Hrnjic och Sandra Emelie Sjöström Handledare: Sofia Ulver Nyckelord: Influenceraktivism, Varumärkesaktivism, Konsumentupplevelser, Influencer, Varumärkesautenticitet Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka svenska konsumenternas upplevelse när svenska influencers engagerar varumärkesaktivism i sina kanaler på sociala medier. LÄS MER

  4. 4. Den magra vänskapen mellan kvinnor : En studie av vänskapsmotivet i tre romanceböcker

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emmy Risberg; [2024]
    Nyckelord :words: Emily Henry; romance; roman ce genre; friendship; female friendship; narratology; Emily Henry; romance; romancegenre; vänskap; väninnor; narratologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks vänskapsmotivet i romancegenren, med fokus på kvinnliga vänskaper. Romanerna Beach Read (2019), People We Meet On Vacation (2020) och Book Lovers (2021) av Emily Henry står som representanter för genren. Syftet är att studera hur kvinnlig vänskap porträtteras och huruvida den får ta plats jämte romansen. LÄS MER

  5. 5. Bakom kulisserna av konsumtion: En kvalitativ undersökning om produktplaceringar i tv-serien Emily in Paris och unga vuxnas varumärkesuppfattning.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hilla Abrahamson; Camilo Carlsson Ramirez; Amanda Wiklund; [2024]
    Nyckelord :Produktplacering; tv-serie; semiotik; marknadsföring; stealth marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine how young adults perceive product placements in the tv show Emily in Paris. The ambition is to achieve a greater understanding of how consumer purchase intention is influenced by product placements, as well as the impact of product placements on consumers' attitudes and awareness towards brands. LÄS MER