Sökning: "nationella prov matematik årskurs 9"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden nationella prov matematik årskurs 9.

  1. 6. Hög- och lågpresterande skolor i nordvästra Skåne : En komparativ studie av resultaten från nationella prov och slutbetyg i matematik i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Markus Herlevsson; Pär Davidsson; [2018]
    Nyckelord :skolor; nordvästra Skåne; nationella prov; slutbetyg; matematik; årskurs 9;

    Sammanfattning : Utifrån insamling och analys av data från Skolverkets offentliga databaser, SIRIS och SALSA, undersöker vi i denna studie skillnader i likvärdighet mellan låg- och högpresterande skolor. Vi koncentrerar oss på den skillnad som finns mellan resultaten på de nationella proven i matematik och det avgångsbetyg som eleverna får i ämnet. LÄS MER

  2. 7. Nationella ämnesprovet i matematik som underlag för betygsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kastriot Matjani; [2015]
    Nyckelord :nationella prov; matematik; betygsättning; bedömning; slutbetyg;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur lärare i grundskolans årskurs 9 använder sig av de nationella proven när de betygsätter elever i ämnet matematik. Det som jag också vill ta reda på är hur lärares betygsättning påverkas av de nationella provens resultat och vilka pedagogiska problem som uppstår i samband med de nationella proven i matematik. LÄS MER

  3. 8. D E taskigt med F : En kvalitativ intervjustudie kring hur lärare viktar in de nationella proven vid beslutande om slutbetyg i matematik i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Tingåker; [2015]
    Nyckelord :Matematik; Bedömning; Betyg; Nationella prov;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vilken vikt lärare lägger vid de nationella proven inför slutbetygen i matematik i årskurs 9. Genom kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer med verksamma och utbildade lärare kom studien fram till att lärare i grundskolans senare år kan tolka de nationella provens syfte på olika sätt. LÄS MER

  4. 9. Konsten att räkna utan att räkna : De automatiserade tabellkunskapernas betydelse för de matematiska strängarnas sammanflätning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jeanette Joelsson; [2015]
    Nyckelord :Arbetsminne; automatisering; färdighetsträning; matematiskt flyt; matematiska förmågor; multiplikationstabellen; tabellkunskaper; talfakta;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka; hur automatiserade grundskoleelever i årskurs 6 och årskurs 9 är när det gäller tabellkunskaper, samt vilka samband det finns mellan automatiserade tabellkunskaper och prestationerna på de nationella proven. Även tankar och uppfattningar gällande färdighetsträning av tabellkunskaper har undersökts. LÄS MER

  5. 10. Muntlig matematik : En kvalitativ intervjustudie utifrån ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Loise Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Muntlig matematikundervisning; kommunikation; nationella provet; intervju; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och analysera elevers uppfattningar om muntlig matematikundervisning samt ta reda på hur väl förberedda eleverna kände sig inför den muntliga delen av det nationella provet i matematik för årskurs 9. Med muntlig matematikundervisning avser jag den undervisning som är planerad av lärare att ske med muntlig kommunikation som exempelvis gruppdiskussioner eller muntligt framträdande. LÄS MER