Sökning: "nationella prov matematik årskurs 9"

Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden nationella prov matematik årskurs 9.

  1. 11. Hur bra är svenska elever på att lösa matematiska problemlösningsuppgifter? : En granskande undersökning av pojkars och flickors lösningar på nationella prov i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jesper Rudner; [2011]
    Nyckelord :problemlösning; matematik; pojkar; flickor; grundskolan; årskurs 9;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att (1) ta reda på hur bra eleverna är på att lösa problemlösningsuppgifter i matematik, (2) ta reda på vilka typer av fel som eleverna oftast begår och (3) fastställa vilka skillnaderna är mellan pojkarna och flickorna. Svaren som arbetet kommer fram till grundar sig på en undersökning av nationella prov för årskurs 9 i grundskolan. LÄS MER

  2. 12. Examinationssituationens betydelse för utvärdering av elevens prestation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Britt Lindqvist/ Karlsson; Senada Pasalic; [2011]
    Nyckelord :examinationssituationer; representationer; utvärdering; matematikprestationer; bedömning;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur val av examinationssituationer påverka elevernas prestation i matematik. Syftet är att undersöka hur elever presterar utifrån olika bedömningssituationer. LÄS MER

  3. 13. Ännu ej Godkänt!

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jan-Erik Einarsson; [2007]
    Nyckelord :betyg; implementering; rättssäkerhet; demokrati; skolinspektion; Political and administrative sciences; Statsvetenskap; förvaltningskunskap; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sedan 1998 tillämpar den svenska grundskolan ett nytt betygsystem som ska vara mål- och resultatrelaterat. Elever med samma kunskaper ska få samma betyg i hela landet. Mål och betygskriterier är fastställda. Lärare, elever och alla andra kan alltså känna till vad som krävs för de olika betygsstegen: G, VG och MVG. LÄS MER

  4. 14. Matematiska förkunskaper för kursen Ellära A : En undersökning om ett diagnostiskt test i matematik är ett användbart verktyg för att finna elever som har svårigheter att tillgodogöra sig innehållet i Ellära A

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tomas Strand; [2005]
    Nyckelord :Ellära A; Diagnostiskt Test; Matematik;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete var att skapa ett diagnostiskt test i matematik för elever som läser Ellära A på elprogrammet. Detta för att undersöka elevernas förkunskaper i matematik. Undersökningen riktar sig till att hitta de elever som kan få problem att klara matematiken i Ellära A. LÄS MER