Sökning: "normer i klassrummet"
Visar resultat 1 - 5 av 117 uppsatser innehållade orden normer i klassrummet.
1. Finns det skillnader på religionsundervisning i det mångkulturella och monokulturella klassrummet? : Ett normkritiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Dagens klassrum blir mer och mer mångkulturella, vilket betyder att vi som blivandelärare måste skapa kunskap om hur religionsundervisning kan bedrivas på ettinkluderande och värderingsfritt sätt. Syftet med texten är att genom kvalitativaintervjuer synliggöra de eventuella normer och skillnader som finns i det mångkulturellaoch det monokulturella klassrummet. LÄS MER
2. Elevers genus och lärares arbete med könsmönster
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Generationen unga idag beskrivs vara högpresterande, stressade och trygghetssökande i en orolig omvärld. Barn och unga har en hög skolstress, framför allt flickor. Pojkar presterar sämre än flickor i de flesta skolämnen. Många mår också dåligt. LÄS MER
3. Representation av genus och sexualitet i populära mellanåldersböcker : – och dess didaktiska implikationer
M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilken sorts representation som finns i populäramellanåldersböcker från insamlade topplistor för 2022, samt vilka didaktiska implikationer det skapar för lärare i svenskämnet. Syftet mynnade ut i följande frågeställningar: 1. LÄS MER
4. Idrottens trygghet och normer från lärarens perspektiv : En undersökning om lärares förståelse av trygghet och normer i ämnet idrott och hälsa
M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte & frågeställning Syftet med denna studie är att undersöka idrottslärares upplevelser och perspektiv i relation till elevers trygghet och normerna om fysisk aktivitet som rör barn och unga. Uppsatsen utgår från ‘‘Hur positionerar sig idrottslärare när det kommer till normer om att vara fysiskt aktiv?’’ och ‘‘Hur positionerar sig idrottslärare när det kommer till trygghet under idrottslektioner?’’ som frågeställning. LÄS MER
5. Normbrytande flickor och normtypiska pojkar : – En kvalitativ litteraturanalys av genus och könsroller i Pippi Långstrump, Sunes jul och Biblioteksmysteriet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Agnes Sjöström & Emma Liljegren: “Normbrytande flickor och normtypiska pojkar”: En kvalitativ litteraturanalys av genus och könsroller i Pippi Långstrump, Sunes jul och Biblioteksmysteriet. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i grundskolans årskurs f-3, Svenska språket, Svenska, Självständigt arbete inriktning f-3, A-nivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. LÄS MER