Sökning: "nyanlända barn hälsa"
Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden nyanlända barn hälsa.
11. Matvanor, munhygien och migration - En kvalitativ studie om ensamkommande afghanska killars erfarenheter från hemlandet och i Sverige
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Flyktingströmmen till Sverige har skapat en akut flyktingsituation. Under hösten 2015 beräknades 162 877 personer vara asylsökande i Sverige, varav 35 369 ensamkommande flyktingbarn. Många nyanlända hamnar i utanförskap med sämre sociala och ekonomiska förutsättningar än svenska medborgare. LÄS MER
12. Skolsköterskans upplevelse av att möta nyanlända flyktingbarn
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : År 2015 sökte 70 384 barn asyl i Sverige. Flyktingbarn löper större risk att drabbas av ohälsa än andra. Idag träffar skolsköterskor i Sverige dessa barn allt oftare. Syftet med denna studie var att belysa skolsköterskors upplevelse av att möta nyanlända flyktingbarn. LÄS MER
13. Vad kännetecknar skolsköterskans hälsofrämjande arbete med nyanlända och asylsökande barn? : - En intervjustudie
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Abstract Background. Sweden is one of the European countries that received the largest number of refugees in recent years and a large proportion of these are children. Asylum-seeking children are at greater risk of mental and physical illness. LÄS MER
14. Det är så exkluderande som det kan bli : En studie om arbetet med nyanlända elever i förberedelseklass
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : I dagens mångkulturella Sverige har begreppet integration kommit att bli ett hett ämne i många olika sociala och politiska sammanhang i takt med en ökad migration. Vår studie syftade till att undersöka hur arbetet kring nyanlända barn och ungdomar i förberedelseklasser fungerade utifrån de som arbetade kring dem. LÄS MER
15. Simma mot vågorna : Vilka uppfattningar om och erfarenheter av momentet simning bär nyanlända elever med sig i mötet med det svenska skolsystemet?
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : ”Människan är den enda varelse som i någon intressant och utvecklad mening undervisar sin avkomma” (Säljö, 2015, s. 11). Ur existentiell synvinkel är frågan varför lätt att besvara. Människans överlevnad i samtiden och barnens livschanser och överlevnad i framtiden, ökar genom undervisning. LÄS MER