Sökning: "observant teacher"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden observant teacher.

  1. 1. "Vi gör vad vi kan för dem när de är i skolan" : En studie om hur lärare i grundskolans tidigare år kan arbeta aktivt med att förebygga lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Jennie Sundberg; [2018]
    Nyckelord :reading disabilities; preventions; primary school; literacy; early signs; lässvårigheter; förebygga; lågstadium; literacy; tidiga tecken;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how active teachers in grades k–3 can work actively to prevent reading difficulties. The purpose is also to investigate what early signs teachers can be observant of in terms of early reading learning associated with reading difficulties. LÄS MER

  2. 2. "Vi spelar stråk" : observationsstudie av gruppundervisning i fiol vid kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johanna Östling; [2018]
    Nyckelord :swedish municipal school of arts; group teaching; violin; viola; observation; didactic; social semiotic; kulturskola; gruppundervisning; fiol; altfiol; observationsstudie; didaktik; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Detta arbete är en observationsstudie av gruppundervisning i fiol och altfiol vid kulturskolan. Till undersökningsobjekt valdes gruppundervisning i fiol och altfiol. LÄS MER

  3. 3. Barns inflytande, delaktighet och demokratiskt arbete i förskolan : Fem förskollärares uppfattningar om, och arbetet med barns inflytande, delaktighet och demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Norberg; [2013]
    Nyckelord :pre-school teatcher influence participation democracy; förskollärare inflytande delaktighet demokrati;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this study was to contribute knowledge about the perceptions that pre-school teachers have of children’s influence, participation and democratic work in pre-school, and whether and if so how they work for the children to be able to have influence and to be involved in their daily lives at pre-school. To achieve this, I have done five interviews with five educated pre-school teachers. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskola : En studie av lek i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Johanna Stuardo; [2013]
    Nyckelord :Play; learning; children; mathematics; interaction; Lek; lärande; barn; matematik; samspel;

    Sammanfattning : The purpose of my study is to examine how four preschool teachers go about using the term play in children's early mathematical development. In order to fulfill the purpose of this study, I have the following questions: How the preschool teachers visualize mathematics in children’s play? What reflections have the preschool teachers about the importance of play for children's mathematical learning in preschool? How do the preschool teachers see on their own role in the children's play? In this study, I have conducted a semi-structured qualitative interviews based on the interviews with four preschool teachers from various departments in a preschool. LÄS MER

  5. 5. Att utmana elevers kreativitet - En aktionsforskningsstudie av lärarens roll i dansimprovisationsundervisning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Clara Kugelberg; [2011]
    Nyckelord :dansimprovisation; ramar; begränsningar; kreativitet; att utmana elever; potentiell kunskap; instruktioner; deltagande lärare; iakttagande lärare; elevers tidigare erfarenheter; dance improvisation; frames; restrictions; creativity; to challenge students; poten-tial knowledge; instructions; participating teacher; observant teacher; student´s previous experiences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om hur lärare kan utmana elevers kreativitet i dansimprovisationsundervisning. Den baseras på en aktionsforskningsstudie med en grupp vuxna personer där olika slags ramar för improvisationer, olika metoder för att ge instruktioner och lärarens eget deltagande i dansen undersöks. LÄS MER