Sökning: "observation förskolemiljö"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden observation förskolemiljö.
1. Pedagogers arbete med flerspråkighet och modersmål i förskolan.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Sverige kan idag betraktas som ett mångkulturellt land som en följd av globalisering och invandring från olika länder. Den ökade språkliga mångfalden finns i stor utsträckning representerad i våra förskolor och skolor runtom i landet. LÄS MER
2. Miljöns genusstrukturer i en förskola - en kvalitativ studie på en förskolemiljö ur ett normkritiskt genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Utifrån våra erfarenheter som förskollärarstudenter och vikarier inom skolväsendet anser vi att uppbyggnaden av miljön ofta glöms bort i arbetet med genus. Syftet med denna studie är att granska en förskolemiljö ur ett normkritiskt genusperspektiv. LÄS MER
3. Verksamhetsanpassad miljö : Hur en redesignad förskolemiljö kan stödja pedagoger i en temainriktad verksamhet
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Detta arbete är ett examensarbete i Informationsdesign med inriktning mot rumslig gestaltning. Arbetet har inneburit en studie om hur en förskolemiljö kan användas som ett stöd för pedagoger i deras dagliga arbete med förskoleverksamheten. LÄS MER
4. Variation och kontrast i en ”naturlig” miljö : En studie om åldersinkluderande utomhusmiljö för förskolebarn i åldrarna ett till sex år
Kandidat-uppsats, Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur den rumsliga utformningen av utomhusmiljön i förskolan främjar inkludering av barn i åldrarna ett till sex år där möjlighet till olika typer av lek och pedagogisk verksamhet understöds. Studien är förlagd till Mullvadens förskolegård på Södermalm i Stockholm. LÄS MER
5. Barns sätt att benämna och uppfatta geometriska former : En observation och intervjustudie med förskolebarn
M1-uppsats, Akademin för teknik och miljöSammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur barn i åldrarna tre till sex år uppfattar de geometriska formerna i sin närmiljö, utan att någon vuxen påvisar formerna. I undersökningen ingår även att se vilka former barnen känner till och hur de benämner formerna. Metoderna som använts i undersökningen är intervjuer och observationer. LÄS MER