Sökning: "observation förskolemiljö"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden observation förskolemiljö.

  1. 1. Pedagogers arbete med flerspråkighet och modersmål i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jeanette Rzeppa; Elzana Smajlovic; Raya Jawad Fredriksson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskollärare; flerspråkighet i förskolan; modersmål; språkutveckling; translanguaging; identitet.;

    Sammanfattning : Sverige kan idag betraktas som ett mångkulturellt land som en följd av globalisering och invandring från olika länder. Den ökade språkliga mångfalden finns i stor utsträckning representerad i våra förskolor och skolor runtom i landet. LÄS MER

  2. 2. Miljöns genusstrukturer i en förskola - en kvalitativ studie på en förskolemiljö ur ett normkritiskt genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beatrix Björk; Sofie Nielsen; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskolans miljö; genusstatus; genusteori; genusstruktur; normkritiskt;

    Sammanfattning : Utifrån våra erfarenheter som förskollärarstudenter och vikarier inom skolväsendet anser vi att uppbyggnaden av miljön ofta glöms bort i arbetet med genus. Syftet med denna studie är att granska en förskolemiljö ur ett normkritiskt genusperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Verksamhetsanpassad miljö : Hur en redesignad förskolemiljö kan stödja pedagoger i en temainriktad verksamhet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Ivana Lasovan; [2015]
    Nyckelord :Spatial Design; Information Design; Preschool environment; Theme work; Rumslig gestaltning; informationsdesign; förskolemiljö; temaarbete;

    Sammanfattning : Detta arbete är ett examensarbete i Informationsdesign med inriktning mot rumslig gestaltning. Arbetet har inneburit en studie om hur en förskolemiljö kan användas som ett stöd för pedagoger i deras dagliga arbete med förskoleverksamheten. LÄS MER

  4. 4. Variation och kontrast i en ”naturlig” miljö : En studie om åldersinkluderande utomhusmiljö för förskolebarn i åldrarna ett till sex år

    Kandidat-uppsats, Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Moa Norrlander; [2012]
    Nyckelord :inclusion; early childhood environment; variety; contrast; age-adjustment; spatialities; space; educational work; outdoor environment; inkludering; förskolemiljö; variation; kontrast; åldersanpassning; rumslighet; rum; pedagogisk verksamhet; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur den rumsliga utformningen av utomhusmiljön i förskolan främjar inkludering av barn i åldrarna ett till sex år där möjlighet till olika typer av lek och pedagogisk verksamhet understöds. Studien är förlagd till Mullvadens förskolegård på Södermalm i Stockholm. LÄS MER

  5. 5. Barns sätt att benämna och uppfatta geometriska former : En observation och intervjustudie med förskolebarn

    M1-uppsats, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Frida Andréasson; [2010]
    Nyckelord :Form; Förskola; Geometri; Matematik;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur barn i åldrarna tre till sex år uppfattar de geometriska formerna i sin närmiljö, utan att någon vuxen påvisar formerna. I undersökningen ingår även att se vilka former barnen känner till och hur de benämner formerna. Metoderna som använts i undersökningen är intervjuer och observationer. LÄS MER