Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bildsal eller klassrum, det är frågan! : En observationsstudie om fysisk lärmiljö i grundskolans bildundervisning utifrån ett designteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anahid Shams; [2021]
    Nyckelord :Bildsal; fysisk lärmiljö; bildundervisning; designteori; grundskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att studera den fysiska lärmiljön i grundskolansbildundervisning, genom att undersöka lärmiljöns design och tillgänglig utrustning,för att förstå hur dessa aspekter kan möjliggöra eller hindra eleversbildframställning. Syftet har också varit att fördjupa kunskapen om lärmiljöns roll ielevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  2. 2. ”På en skrivplatta är det bara stavningen sedan är allting klart”. Hur arbetet med skrivplattan kan vara ett stöd vid textskrivning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lillemor Nielsen; [2015-06-02]
    Nyckelord :skrivplatta; surfplatta; pojkar; skriva; stöd; motivation;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka uppfattningar som några pojkar i årskurs 4 hade om hur arbetet med skrivplattan stöder dem i deras textskrivande. Studiens datainsamling avsåg att besvara två frågeställningar: • Hur uttrycker några pojkar att användandet av skrivplattan stöder dem när de skriver texter? • Hur beskriver några pojkar att skrivplatan förändrar motivationen till att skriva texter? Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv i vilket det är centralt att studera hur individer lär; både individuellt och i samspel. LÄS MER

  3. 3. Motivationsklimat i fotbollens elitförberedande verksamhet

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Michael Nilsson; Karl Andersson; [2015]
    Nyckelord :Motivational climate; youth sports; performance climate; mastery climate; achievement goal theory; self determination theory; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka motivationsklimat inom ungdomsakademier i elitfotbollen i Stockholm med hjä̈lp av följande frågeställningar: - Vad innebär ett prestations- och resultatorienterat motivationsklimat för chefer och tränare inom akademin? - Vilket motivationsklimat prioriteras i akademiverksamheten? - Upplever tränarna att motivationsklimatet ger effekter i termer av inre motivation och långsiktig idrottslig framgång? - Vilka metoder används i praktiken för att skapa önskvärt motivationsklimat? Metod Studien är en kvalitativ sådan. Arbetet har använt sig av en triangulering i två elitföreningar i fotboll, inkluderat två intervjuer med akademichefer, fyra intervjuer med akademitränare, samt en observation. LÄS MER

  4. 4. Förutsättningar för vuxnas lärande : En observationsstudie influerad av ramfaktorteorin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Wikner; [2015]
    Nyckelord :conditions for learning; non-formal learning; adult learning; framefactortheory; observational study; förutsättningar för lärande; icke-formellt lärande; vuxnas lärande; ramfaktorteori; observationsstudie;

    Sammanfattning : Abstrakt Wikner, E. (2015). Förutsättningar för vuxnas lärande: En observationsstudie influerad av ramfaktorteorin. Högskolan i Gävle. LÄS MER

  5. 5. Matematik i en sagobok : Hur pedagogen åskådliggör matematiken i en sagobok för barn i förskola/förskoleklass

    M1-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Anette Johansson; Marie Jönsson; [2012]
    Nyckelord :Sagobok; förskola; förskoleklass; pedagog; matematiska begrepp;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka vilken matematik som finns i en sagobok. Vi har observerat hur pedagoger kan använda en sagobok som underlag för att åskådliggöra matematiken för barn i förskola/förskoleklass. LÄS MER