Sökning: "olika sociala grupper i skolan"
Visar resultat 6 - 10 av 71 uppsatser innehållade orden olika sociala grupper i skolan.
6. How Motivating Factors and Political Vision affect Car-free Initiatives : A study of Stockholm and Oslo
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : This thesis studies why car-initiatives are implemented and how political visions is intertwined in this process. These topics are further explored by looking at how certain critical groups are impacted by car-free initiatives and how they can affect polarization. LÄS MER
7. Övergången : Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Nilsson, Katarina (2022), Övergången – Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet, Speciallärarprogrammet, Skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. I studien beskriver några lärare och speciallärare på en f-6-skola sina uppfattningar av arbetet kring övergångar för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER
8. Om det ska fungera bra kanske jaget får backa : En fenomenografisk kvalitativ analys av lärares uppfattningar om social kompetens.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna fenomenografiska studie är att undersöka skillnader och variationer i lärares uppfattningar om social kompetens hos elever i skolan och hur lärare upplever att det kommer till uttryck i deras arbete. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv sker lärande genom socialt samspel mellan individer och grupper (Säljö, 2000). LÄS MER
9. Längst fram i klassrummet : En systematisk litteraturstudie av forskning om erfarenheter av ordinarie och särskild undervisning bland grundskollärare och elever md ADHD
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Olika lärare har skilda uppfattningar om hur elever med neuropsykiatriska funktionshinder i form av t ex ADHD och Aspergers syndrom bör undervisas i grundskolan. En fundamental fråga gällande grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionshinder är om de bör ges särskild undervisning i mindre klasser eller inkluderas i större klasser i ordinarie undervisning. LÄS MER
10. Matematikängslan : - en bov som begränsar elever till att nå sin fulla potential i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur några lärare och speciallärare uppfattar sina insatser då det gäller att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever samt hur elever i åk 4 upplever undervisningen i matematik. I samband med syftet studeras följande frågeställningar: Vad anser lärare och speciallärare i studien kan vara orsaken till matematikängslan hos elever? Hur beskriver och uppfattar lärare och speciallärare sina olika insatser för att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever? Hur upplever elever undervisningen i matematik? Teori och tidigare forskning Studien grundar sig på Piagets och Vygotskijs teori, det konstruktivistiska- och sociokulturella perspektivet. LÄS MER