Sökning: "om en hjälte"

Visar resultat 16 - 20 av 97 uppsatser innehållade orden om en hjälte.

  1. 16. Mot Industri 4.0 genom statistisk dataanalys : En studie om positionen av stansade hål vid Scania Ferruforms saidobalkstillverkning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :David Hjälte; [2021]
    Nyckelord :Industry 4.0; Smart factory; Big data; Cyber-physical system; Internet of Things; Statistical process control; Data analysis; Quality management; Punching; Industri 4.0; Smarta fabriker; Big data; Cyberfysiska system; Sakernas internet; Statistisk processtyrning; Dataanalys; Kvalitetsutveckling; Stansning; Scania Ferruform;

    Sammanfattning : Den fjärde industriella revolutionen, även kallad Industri 4.0, drivs av ett antal teknologier som medför digitalisering och automatisering av industriella processer. Konceptet innebär en applicering av dataanalys med avancerade analytiska verktyg på stora mängder data, vilka påstås ge stora möjligheter för kvalitetsförbättringar. LÄS MER

  2. 17. Länge leve hjälten!

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jennifer Andersson; Jakob Enander; Moa Tornestig; [2021]
    Nyckelord :Populärkultur; Porträttering; Heroiskt Ledarskap; Coachande Ledarskap; Ledarskapsideal; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbetets titel: Länge leve hjälten! Porträttering av framgångsrika tränare i dokumentären dokumentären The Playbook Seminariedatum: 2 juni 2021 Ämne/kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 HP Författare: Jennifer Andersson, Jakob Enander, Moa Tornestig Handledare: Sverre Spoelstra Fem nyckelord: Populärkultur, Porträttering, Heroiskt Ledarskap, Coachande Ledarskap, Ledarskapsideal Forskningsfråga: Hur porträtteras framgångsrika tränare i idrottsvärlden i dokumentären The Playbook? Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilka föreställningar om ledarskap som synliggörs i populärkultur genom en analys av dokumentären The Playbook. Vidare ämnar studien att tydliggöra hur konstruktionen av idrottsledare relaterar till den teoretiska utvecklingen av vad en ledare bör vara med fokus på heroiska och postheroiska synsätt. LÄS MER

  3. 18. Klimatpåverkan av hampadryck ur ett livscykelperspektiv

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Frida Lindbladh; [2021]
    Nyckelord :Life cycle assessment; LCA; climate impact; environment; footprint; water consumption; hemp milk; plant-based milk Cannabis sativa; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Hemp milk has the potential to be a climate-friendly substitute for cow milk. In contrast to other milk substitutes, the climate impact of hemp milk has not yet been studied. LÄS MER

  4. 19. Den lagbrytande hjälten : En kvalitativ och kvantitativ studie om yrkesverksamma journalister som bryter mot lagen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Maja-Wera Honkanen; Elina Jalling; [2021]
    Nyckelord :journalistisk hjälte; journalistisk identitet; grävjournalistik; journalistiken och lagen; dolda vinklar; gestaltning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera lagbrytande journalister och konstruerandet av den journalistiska hjälten i media. Med hjälp av kvantitativa och kvalitativa metoder undersöker denna studie journalisters narrativ, gestaltningar, tankar och värderingar gällande tre olika händelser. LÄS MER

  5. 20. Rädda Barnen i förhandling om ansvaret för välfärden : En diskursanalys av den Covid-19-utlösta insatsen #KarmaLemonChallenge

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Sinta Cronquist; [2021]
    Nyckelord :Rädda Barnen; narrativ; förhandling; välfärdsansvar; rättighetsbärare; kritisk diskursanalys; Greimas aktantmodell; icke-statlig organisation; insamlingskampanj; matutdelning;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats är en undersökning av Rädda Barnens externa kommunikation under tiden för kampanjen #KarmaLemonChallenge som genomfördes under våren 2020, till följd av pandemin Covid-19. Syftet med undersökningen är att analysera vilken syn på ansvaret för välfärden som Rädda Barnen och replikerande aktörer förmedlar under kampanjen. LÄS MER