Sökning: "om stilar"

Visar resultat 1 - 5 av 108 uppsatser innehållade orden om stilar.

  1. 1. "Barnen behöver få möta de estetiska ämnena så ofta som möjligt" : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar av estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ebba Berg; Jessica Krüger; [2024]
    Nyckelord :Förskollärare; uppfattningar; estetik; estetiska lärprocesser; estetiska ämnen; estetiska uttrycksformer; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av estetiska lärprocesser samt deras arbete med det i förskolans verksamhet. Denna kvalitativa studie har utgått från en fenomenografisk ansats samt utvecklingspedagogik som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  2. 2. Intrycksstyrning inom högskoleutbildning : En studie om intrycksstyrningsstilarnas relation till social önskvärdhet hos universitetsstudenter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Märta Lilja; Daisy Nicholls; [2024]
    Nyckelord :Impression management; Social Desirability; students; university environment; norms; roles; Intrycksstyrning; social önskvärdhet; studenter; universitetsmiljö; normer; roller;

    Sammanfattning : Ett flertal forskare har noterat sambanden mellan intrycksstyrning och social önskvärdhet som växt fram ur Erving Goffmans dramaturgi om människans agerande i sociala kontexter. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur olika intrycksstyrningsstilar används av universitetsstudenter och vilka samband som existerar mellan dessa stilar och den upplevda sociala önskvärdheten. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie om män och kvinnors ledarskap inom bygg- och anläggningsbranschen

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Alicia Aldenbro; Madeleine Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Transactional leadership; transformational leadership; situational leadership; construction industry; equality and gender; Transaktionellt ledarskap; transformativt ledarskap; situationsanpassat ledarskap; bygg- och anläggningsbranschen; jämställdhet och genus;

    Sammanfattning : The construction and civil engineering industry has long been male-dominated, but in recent times, the gender gap has decreased and an increase in female leaders has been observed. The gender distribution is common in the industry raises questions about leadership and emphasizes the importance of conducting studies that explore the differences between men's and women's leadership. LÄS MER

  4. 4. Generation of a metrical grid informed by Deep Learning-based beat estimation in jazz-ensemble recordings

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Andres Alonso Toledo Carrera; [2023]
    Nyckelord :Beat tracking; Metrical grid; Jazz; Music Information Retrieval; Deep Learning; Temporal Convolutional Network; Beatuppskattning; Metriskt rutnät; Jazz; Music Informationshämting; Deep Learning; Temporal Convolutional Network;

    Sammanfattning : This work uses a Deep Learning architecture, specifically a state-of-the-art Temporal Convolutional Network, to track the beat and downbeat positions in jazz-ensemble recordings to derive their metrical grid. This network architecture has been used successfully for general beat tracking purposes. LÄS MER

  5. 5. Grafiska stilar inom spel med syfte att lära ut : En undersökning om grafiska stilar påverkar lärandeaspekten av spel med syfte att lära ut

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Daniel Johansson; [2023]
    Nyckelord :Grafiskstil; Lärande; konstruktivism; Motor; Interaktivitet;

    Sammanfattning : Detta arbete har undersökt om val av grafikstil påverkar den utbildande aspekten inom spel med syfte att lära ut, som ämne valdes motorer. För att besvara frågeställningen valdes ämnet motorer. Artefakterna som skapades i samband med detta arbete bestod av två program med grundläggande interaktivitet. LÄS MER