Sökning: "om undersökning av grammatik"

Visar resultat 26 - 30 av 79 uppsatser innehållade orden om undersökning av grammatik.

  1. 26. Det är utsidan som räknas : En multimodal undersökning av tre svenska skönhetsklinikers budskap om skönhet, hälsa och ansvar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jessica Dahlin; [2018]
    Nyckelord :skönhetsingrepp; skönhetsbehandlingar; ideal; skönhetskliniker; attityder; hälsa; psykisk ohälsa; kroppsmissnöje; SFG; systemisk-funktionell grammatik; visuell textanalys; multimodal textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är klarlägga hur tre svenska skönhetskliniker framställer sina tjänster på respektive webbplats. Jag har valt att använda mig av en multimodal textanalys för att undersöka både skriftliga och visuella element. Materialet begränsas till startsidorna samt webbsidorna om botoxbehandling och fettsugning. LÄS MER

  2. 27. Andrapersonsvy i film

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Fredrik Larsson; Filip Hallengren; [2017]
    Nyckelord :Second-person; Second-person view; Intersubjectivity; Intersubject; Situated knowledges; Diffraction; Andraperson; Andrapersonsvy; Intersubjektivitet; Intersubjekt; Situerad kunskap; Diffraktion;

    Sammanfattning : I denna undersökning har vi utforskat hur andrapersonsvy kan definieras och appliceras i film. Eftersom att definitionen för andrapersonsvy inte är etablerad, utgår vi ifrån spelindustrins definitioner av första- och tredjepersonsvy för att bilda en teori för hur det kan definieras. LÄS MER

  3. 28. Från "Tre röda bilar" till "Kalles röda bil" : Adjektivens kamp för inlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rosa Maria Bisbal Lunar; [2017]
    Nyckelord :Adjektiv; Adjektivkongruens; Andraspråksinlärning; Explicit kunskap; Genitivkonstruktion; Implicit kunskap; Numeruskongruens; Processbarhetsteorin;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att jämföra behärskning av attributiv kongruens i nominalfraser i plural och nominalfraser med genitivattribut utifrån andraspråksinlärares två skriftliga produktioner. I undersökningen har 20 vuxna inlärare av svenska på sfi kurs D medverkat genom att skriva en lucktest och en uppsats samt en grammatikenkät. LÄS MER

  4. 29. Är det riktigt att grammatik är viktigt? : En studie om läromedels argument till att läsa grammatik och elevers inställning till dessa argument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Anna Andersson; [2017]
    Nyckelord :grammar; teaching aids; grammar education; grammar arguments; grammatik; läromedel; grammatikundervisning; grammatikargument;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att undersöka vilka argument som förs, i tre populära läromedel i gymnasieskolans grammatikundervisning, till att läsa grammatik. Undersökningen genomförs i form av en komparativ läromedelsanalys av tre vanligt förekommande läromedel som behandlar grammatik, baserat på 20 lärares autentiska val av läromedel. LÄS MER

  5. 30. Första- och andraspråkselevers ordförråd : En undersökning av elevtexter från nationella provet i svenska och svenska som andraspråk, åk 6, år 2013

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Uggla; [2017]
    Nyckelord :Ordförråd; elevtextanalys; första- och andraspråkselever; funktionell grammatik;

    Sammanfattning : Ett brett och djupt ordförråd är en av de absolut viktigaste komponenterna för att kunna förstå och prestera i alla skolans ämnen. Andraspråkselever kan dock börja den svenska skolan utan ett basordförråd på cirka 8000 ord och skall lära in det samtidigt som de skall lära in de 3000 nya ord per år som förstaspråkselever lär sig. LÄS MER