Sökning: "omotiverade elever"

Visar resultat 6 - 10 av 92 uppsatser innehållade orden omotiverade elever.

  1. 6. HUR OMOTIVERADE ELEVER BLIR MOTIVERADE : En kvalitativ intervjustudie om vilka faktorer tidigare omotiverade gymnasieelever upplevt haft störst betydelse för motivationen att börja prioritera skolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Göran Hestner; [2022]
    Nyckelord :Motivation; High school students; Self Determination Theory; The parental effect; The peer effect.; Studiemotivation; Gymnasiet; Elev-personal-relation; Studieplan; Self Determination Theory; The parental effect; The peer effect.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie sökte svar på frågan om hur tidigare kraftigt omotiverade elever som exponerats för allehanda insatser i syfte att stimulera studiemotivationen beskriver betydelsen av de olika påverkansfaktorer som ledde fram till att eleven i sin motivationsutveckling blev så studieinriktad att måluppfyllelsen räckte, eller såg ut att räcka, till minst en komplett gymnasieexamen. Resultaten gav för handen att endast en av skolans insatser beskrevs som betydelsefull: etablering av en förtroendefull relation med någon personal, oaktat vilken, men endast om den också utmynnade i en studieplan som eleven kunde tro på och som med fördel kontinuerligt följdes upp. LÄS MER

  2. 7. Motivation och kunskapsutveckling hos högpresterande elever inom engelskundervisning : En studie utifrån högpresterande elevers perspektiv i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kosovare Mazreku; [2021]
    Nyckelord :Högpresterande elever; engelska; motivation; kunskapsutveckling; grundskolan; ordinarie undervisning; alternativ undervisning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen baseras på en kvalitativ metod som behandlar och belyser hur högpresterande elever uppfattar den egna motivationen och utvecklingsmöjligheterna genom en ordinarie undervisning i ämnet engelska för årskurs nio. Vidare undersöker studien om en alternativ nivåindelad undervisning kan ha en positiv effekt i deltagarnas motivation och prestation i ämnet engelska. LÄS MER

  3. 8. MOTIVATION OCH PRESTATION HOS SPRÅKVALSELEVER : En enkätstudie i årskurs 6-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna-Karin Jonsson Kvist; [2021]
    Nyckelord :drivkraft; mål; betyg; elever; grundskola;

    Sammanfattning : Ett problem gällande skolämnet språkval är att många elever avbryter sina språkvalsstudier. Syftet med detta arbete är att bidra med kunskap om motivation hos språkvalselever. Undersökningsmetoden i studien är enkäter, vilka har besvarats av språkvalselever i årskurs 6-9. LÄS MER

  4. 9. Motivation i relation till elevers läsutveckling i ämnet svenska : En kvalitativ intervjustudie om hur svensklärare i årskurs F–3 uppger att de stöttar omotiverade elever i deras läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Stina Kizil; [2021]
    Nyckelord :Motivation; läsutveckling; scaffolding; årskurs F–3; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Motivation anses vara av stor betydelse för elevers läsutveckling, vilket därmed utgör ett intressant område att undersöka. Syftet med denna studie är därför att undersöka vilka faktorer som påverkar elevers motivation till läsning enligt sex svensklärare i årskurs F–3, samt att undersöka hur dessa lärare uppger att de stöttar omotiverade elever för att höja deras motivation i relation till deras läsutveckling. LÄS MER

  5. 10. Det är roligare ifall det är kul : En kvalitativ studie om hur omotiverade elever upplever lektionerna i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :David Axelsson; [2021]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; idrott och hälsa; kompetens; lärare i idrott och hälsa; självbestämmande; självbestämmandeteorin; tillhörighet;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate what unmotivated pupils´ experiences, thoughts and feelings of the school subject physical education and health. To understand the pupils´ experience of physical education and health the Self-Determination theory has been used and the study has been based on the needs for competence, relatedness and autonomy to analyse the pupils´ motivation. LÄS MER