Sökning: "omotiverade elever"

Visar resultat 11 - 15 av 92 uppsatser innehållade orden omotiverade elever.

  1. 11. Spelifierad matematikundervisning i årskurs 4-6 : En kvantitativ undersökning av lärares erfarenheter med spel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Eric Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; motivation; spel; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur ofta spel används i matematikundervisning, vilka motiv lärare kan ha för att använda spel som undervisningsaktivitet samt hur lärarna uppfattar att eleverna påverkas av inkluderingen av spel. Den tidigare forskningen visar att spel kan vara ett motiverande pedagogiskt verktyg och på grund av att spel ofta förekommer i digital form kopplas dess användning till innehållet i läroplanen. LÄS MER

  2. 12. Elevernas motivation och engagemang i religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ali Jamil; [2021]
    Nyckelord :Religionsundervisning; motivation; elevmotivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökningen är att undersöka vad som påverkar elevernas motivation i religionsundervisning. Elever som är icke religiösa kan ha svårt att förstå meningen med religionsundervisning. Däremot finns det elever som är mycket religiösa kan känna sig omotiverade att lära sig om religion i skolan. LÄS MER

  3. 13. Särskild begåvning : En studie om lärares kunskap och erfarenheter om särskild begåvning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Johanna Ekvall; [2021]
    Nyckelord :matematik; motivation; individanpassning; styrdokument; särskilt begåvade elever;

    Sammanfattning : Enligt undersökningar som Skolverket har genomfört är cirka fem procent i den svenska skolan särskilt begåvade. Syftet med examensarbetet är att undersöka hur undervisningen anpassas för särskilt begåvade elever i matematik utifrån styrdokument, erfarenheter och kunskaper. LÄS MER

  4. 14. Motivation och motion - En kvalitativ intervjustudie med 12 elever i grund- och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anneli Arvidsson; Hanna Gustafsson; Roger Johansson; [2020-06-23]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; motivation; elevperspektiv; grundsärskola; gymnasiesärskola; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Syfte: Studien beskriver hur elever i grund- och gymnasiesärskolan ser på fysisk aktivitet ur ett motivationsperspektiv. Personer som har intellektuell funktionsnedsättning är en grupp i samhället som har sämre hälsa och är mindre fysiskt aktiva än andra. LÄS MER

  5. 15. Rör det sig i klassrummet? En intervjustudie om 12 lärares syn på daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Laila Bernspång; Malin Lidmer; [2020-01-16]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; läroplan; hälsofrämjande; förebyggande insatser;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om vilka olika synsätt det finns bland lärare på fysisk aktivitet i skolan. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån tre frågeställningar som i tur och ordning berör hur lärare ser på daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen, om lärares undervisning innehåller fysiska inslag och om dessa inslag i så fall är kopplade till undervisningsinnehållet eller en separat aktivitet, samt vilka möjligheter och hinder lärare ser med att i sin undervisning implementera läroplanens skrivning om att skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen. LÄS MER